Lärare satte över 20 000 kryss i digitalt dokumentationsprogram

torsdag, maj 28, 2015

Marie Israelsson varnar för ökad detaljstyrning och kontroll av lärarna som en följd av alla de digitala dokumentationsprogram som används i skolan i dag. (red)

Read More

Bosse Müller: Ta kontrollen över den digitala tekniken

torsdag, maj 15, 2014

Dagens digitala teknik styr skolans pedagogiska arbete på ett sätt som inte alltid är önskvärt. Men man kan arbeta annorlunda med mer av utforskande och med mer egenproduktion,…

Read More

Catarina Player-Koro och Lena Tyrén: BETT show – en kritisk reflektion

onsdag, mars 19, 2014

BETT show (British Educational Training and Technology Show) är en årlig gigantisk tillställning som samlar cirka 40000 personer från 100 länder. Av dessa ska 4000 vara svenska lärare…

Read More

Lennart Swahn: Skolans fundamentala problem är läraren som undervisare

måndag, mars 25, 2013

Skolan kommer de närmaste tre till fem åren att genomgå mera radikala förändringar än under de senaste 150 åren. Det är den moderna informations- och kommunikationsteknologin ICT som…

Read More

Jonas Linderoth: Det är lärarnas fel!

torsdag, december 6, 2012

Strax efter att årets nobelpristagare offentliggjorts började en bild postas runt i mina sociala medier. Bilden föreställer ett utlåtande som nobelpristagaren i medicin John Gurdon skall ha fått…

Read More

Stefan Svedberg: IT i grundskolan

måndag, maj 14, 2012

I regeringens uppdrag till skolverket 2008 understryks vikten av att ”belysa lärares användning av IT som ett pedagogiskt verktyg för att utveckla undervisningen”. Det handlar om att utveckla…

Read More

Viveca Brozin Bohman: Läsinlärning – en fråga om mer än surfplattor

onsdag, mars 7, 2012

Det finns ingen redovisad vetenskaplig forskning som säger att barn blir bättre läsare genom att lära sig skriva på dator än genom att skriva för hand. Däremot finns…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Hanna Sjögren
Malin Tväråna

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »