Michael Walls och Jan Nilsson: Skolutveckling urholkar lärares autonomi

torsdag, maj 23, 2019

Dagens skolutveckling är kanske skolans problem. Effektivisering, kvalitetssäkring och evidens kan låta bra, men Michael Walls och Jan Nilsson menar att dessa delar av vad som ofta kallas…

Läs mer

Anders Jönsson: Om evidens och att iscensätta forskningsresultat i klassrummet

torsdag, mars 28, 2019

Diskussionen om evidens tenderar att ramla in i den gamla vanliga ”antingen eller”-mentaliteten kring mätbarhet och generaliserbarhet. Anders Jönsson efterlyser en pragmatisk syn på forskning, som utgår från vad som…

Läs mer

Arne Engström: Replik på Jonna Bornemark

måndag, mars 25, 2019

I Sverige bygger utbildningsreformer och förändringar inom skolans värld oftast på politisk magkänsla, samtidigt som evidensbaserad praktik är en nästintill obefintligt del av den pedagogiska och didaktiska forskningen….

Läs mer

Jonna Bornemark: Lärarkårens intellectus – ett motstånd mot mätparadigmen?

torsdag, mars 21, 2019

För att skolan ska stå emot den tendens till förpappring och de krav på fullständig mätbarhet som utgår från NPM- och evidensparadigmen krävs tilltro till lärarkårens beprövade erfarenhet,…

Läs mer

Christian Bokhove: Vetenskaplig grund – en utmaning för lärare

onsdag, mars 21, 2018

Det har blivit populärt att kräva att undervisning är mer forskningsbaserad och att forskning ska slå hål på myter om undervisning. Men Christian Bokhove vill visa att forskningsresultat…

Läs mer

Ricky Harrysson: Utmana vetenskapsideologin i skoldebatten

måndag, februari 19, 2018

Våra liv konstrueras genom fiktioner och föreställningar om oss själva och världen, något som även gäller föreställningen att grundvalen är fakta och kunskap, menar Ricky Harrysson, som vill…

Läs mer

Claes Nilholm: Målen viktiga för tolkning av evidens

söndag, maj 7, 2017

I ett svar till Elias Dietrichson, Gustav Nilsonne och Alvar Palm bemöter här Claes Nilholm en replik på en tidigare införd artikel om evidens i relation till frågan om…

Läs mer

Elias Dietrichson med flera: Ingen motsättning mellan demokrati och evidens

söndag, maj 7, 2017

 I denna replik på Claes Nilholms S.O.S.-artikel Står evidensrörelsen på vetenskaplig grund? bemöter företrädare för Nätverket för evidensbaserad policy Nilholms argument. Även om forskning inom ett evidensbaserat ramverk inte uttalar sig…

Läs mer

Claes Nilholm: Står evidensrörelsen på vetenskaplig grund?

torsdag, april 20, 2017

Tanken att skolan ska stå på en vetenskaplig grund har fått förnyad aktualitet genom den så kallade evidensrörelsen. Men frågan är vad den vetenskapliga grunden ska ge kunskap om,…

Läs mer

Björn Kindenberg: Twitter kan försvaga lärarna som kollektiv

måndag, april 10, 2017

Medan Twitter kan stärka den enskilde twittrande läraren, så kan förstärkningen av lärare som individer samtidigt innebära en försvagning av lärare som kollektiv, menar Björn Kindenberg. (red.)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS