tisdag, oktober 1, 2019
Istället för en debatt om det centrala innehållets kvantitet, en debatt som uppstått kring kursplanereviderings förslag av minskning av historieämnets stoffmängd, så bör vi fokusera på kunskapens kvaliteter….
Read More
lördag, september 21, 2019
Senare i höst presenteras de senaste Pisa-resultaten och det kan då bli värt att påminna sig om vad Andreas Schleicher, högste ansvarig för testerna, ser som en framgångsrik…
Read More
onsdag, november 28, 2018
Skolan har ett stort ansvar i arbetet mot våldsbejakande extremism, ett arbete som inte kan stanna vid att förmedla fakta. Trots att det ofta avfärdas som flummigt i…
Read More
måndag, februari 19, 2018
Våra liv konstrueras genom fiktioner och föreställningar om oss själva och världen, något som även gäller föreställningen att grundvalen är fakta och kunskap, menar Ricky Harrysson, som vill…
Read More
måndag, december 11, 2017
”Fakta” har en särskild status i skoldebatten. Men frågan är vad fakta egentligen är? Vad har de för betydelse? Anders Jönsson problematiserar vad fakta är, hur de görs…
Read More