Eva-Lotta Hultén: Faktakunskaper viktigt men inte tillräckligt i arbetet mot extremism

onsdag, november 28, 2018

Skolan har ett stort ansvar i arbetet mot våldsbejakande extremism, ett arbete som inte kan stanna vid att förmedla fakta. Trots att det ofta avfärdas som flummigt i den svenska skoldebatten, så visar en internationell utblick på att forskning för fram vikten av elevaktivt och helhetsinriktat värdegrundsarbete i skolan. (red.)

Läs mer

Ricky Harrysson: Utmana vetenskapsideologin i skoldebatten

måndag, februari 19, 2018

Våra liv konstrueras genom fiktioner och föreställningar om oss själva och världen, något som även gäller föreställningen att grundvalen är fakta och kunskap, menar Ricky Harrysson, som vill se ett ifrågasättande av den teknifierade vetenskapsideologin och dess genomslag i utbildningsbyråkratin (red.)

Läs mer

Anders Jönsson: Vad är egentligen ”fakta”?

måndag, december 11, 2017

“Fakta” har en särskild status i skoldebatten. Men frågan är vad fakta egentligen är? Vad har de för betydelse? Anders Jönsson problematiserar vad fakta är, hur de görs och vad de gör med idéer om samhälle och skola (red). 

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter