Wieland Wermke & Gabriella Höstfält: Att bygga en friskola

måndag, februari 19, 2024

Det svenska skolsystemet med fria skolval, möjlighet till ekonomisk vinst för friskolor, omfattande nationella prov och skolinspektion, har en betydande påverkan på alla lärarnas arbete och autonomi, skriver…

Read More

Agneta Gulz m. fl: Digitalisering och nedvärderandet av läraren som kunskapsförmedlare saknar vetenskapligt stöd

måndag, november 13, 2023

Varje form av förståelse av lärande och undervisning, liksom övergripande beslut om svensk skola, borde bygga på den breda palett av begrepp och modeller från olika teoretiska perspektiv…

Read More

Erik Cardelús: Replik på Magnússon om debattskygga forskare

torsdag, mars 17, 2022

Varför tvekar många skolforskare inför det tredje uppdraget, att dela med sig brett av sin kvalificerade kunskap? Uppdraget borde ju vara särskilt angeläget nu, med sjunkande likvärdighet, marknadisering…

Read More

Erik Cardelús: Så kan läraryrket bli stort igen

måndag, november 1, 2021

I sin tredje och avslutande text om den svenska lärarbristen ger Erik Cardelús sin syn på hur lärarkrisen kan lösas – framför allt genom att vi i hela…

Read More

Johan Dahlbeck: Indoktrinering som pedagogiskt verktyg 

torsdag, mars 11, 2021

Utbildning handlar i stor utsträckning om att förmedla kollektiva berättelser som å ena sidan är engagerande och intresseväckande och å andra sidan skildrar världen vi lever i på…

Read More

Dylan Wiliam: Till den formativa bedömningens försvar

måndag, maj 11, 2020

Vet vi allt vi behöver veta om feedback? Knappast, menar Dylan Wiliam i den här texten, som är just feedback till Anders Jönssons text den 6:e april och…

Read More

Anders Jönsson: Är den formativa bedömningen död?

måndag, april 6, 2020

Det blossade nyligen upp en märklig debatt på sociala medier, där man ville dödförklara den formativa bedömningen, baserat på ett inlägg på Skolverkets hemsida. Vissa uttryckte sin glädje…

Read More

Marcus Samuelsson m. fl. – Didaktiskt ledarskap: Att leda genom att undervisa

torsdag, mars 5, 2020

Det finns ett behov av ett nytt begrepp som fångar det essentiella i lärares uppdrag. Lärares uppdrag handlar om att leda eleverna till nytt lärande. För att fånga…

Read More

Pedro De Bruyckere: Det finns ett korn av sanning i varje lögn – 10 000-timmarsregeln

måndag, november 18, 2019

Pedro de Bruyckere, utbildningsforskare och lärarutbildare från Gent, tar sig an den sjätte av de mest seglivade myterna om inlärning och undervisning – att om man bara tränar…

Read More

Bosse Bergstedt: Världen kallar fram kunskap

måndag, maj 20, 2019

Hur blir kunskap till? Bosse Bergstedt skriver att vi inte bara bör titta på hur människan lär sig om världen, utan även att världen kallar fram kunskap då…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »