torsdag, april 18, 2019
Pedro de Bruyckere, utbildningsforskare och lärarutbildare från Gent, tar sig an en av de mest seglivade myterna om inlärning och undervisning: den om Digitala infödingar. Tidigare avsnitt kan…
Read More
torsdag, april 11, 2019
Hur står det egentligen till med begreppen ”vetenskaplig grund” och ”beprövad erfarenhet” i relation till skola och utbildning? Anette Jahnke jämför definitioner från Skolverket och Skolforskningsinstitutet och visar…
Read More
torsdag, november 8, 2018
Debatten om huruvida ett fokus på kunskapssyn är produktivt för skolan fortsätter. Malin Tväråna varnar för att denna lägger ut dimridåer för det som spelar roll – det…
Read More
torsdag, oktober 25, 2018
Vad behöver skolan – en självständigt forskningsbidragande lärarkår, eller en kader av omprogrammeringsbara pedagogiska robotar? Författarna ställer sig frågan om hur lärardriven forskning kan bidra till långsiktig undervisningsutveckling….
Read More
måndag, april 23, 2018
I en tid med fokus på mätning, effektiva undervisningsformer och kärnämneskunskaper hamnar de estetiska ämnena ofta i skymundan. Ruhi Tyson skriver att de spelar en viktig för bildning,…
Read More
måndag, mars 5, 2018
Den snabba digitaliseringen utgår från ett antagande om att mer digitalisering alltid leder till en bättre skola menar Klas Persson, som vill se en diskussion i skolan även…
Read More
söndag, februari 25, 2018
För ett par veckor sedan blev av någon för mig outgrundlig anledning min sex år gamla SOS-artikel om hjärnforskning en av de mest lästa artiklarna under veckan. Lustigt…
Read More
torsdag, februari 8, 2018
Flera av de förklaringar till skolans problem som givits i debatten bygger på felaktiga föreställningar om hur skolan fungerar och kan knappast bidra till att lösa skolans problem. Det…
Read More
måndag, september 18, 2017
Pedagogiska forskare bör i högre utsträckning ägna sig åt att söka svar på frågor om elevers lärande, menar Per Acke Orstadius. (red.)
Read More
måndag, maj 29, 2017
När det gäller skolan är okunskapen gjord till dygd, åtminstone av de som är verksamma utanför skolan, skriver Björn Kindenberg. (red.)
Read More