Klas Persson: Har digitaliseringen av skolan gått för långt?

måndag, mars 5, 2018

Den snabba digitaliseringen utgår från ett antagande om att mer digitalisering alltid leder till en bättre skola menar Klas Persson, som vill se en diskussion i skolan även…

Läs mer

Hjärna på hjärnan

söndag, februari 25, 2018

För ett par veckor sedan blev av någon för mig outgrundlig anledning min sex år gamla SOS-artikel om hjärnforskning en av de mest lästa artiklarna under veckan. Lustigt…

Läs mer

Johannes Westberg och Johan Prytz: Farliga föreställningar präglar debatt om skolan

torsdag, februari 8, 2018

Flera av de förklaringar till skolans problem som givits i debatten bygger på felaktiga föreställningar om hur skolan fungerar och kan knappast bidra till att lösa skolans problem. Det…

Läs mer

Per Acke Orstadius: I väntan på den pedagogiska forskningen

måndag, september 18, 2017

Pedagogiska forskare bör i högre utsträckning ägna sig åt att söka svar på frågor om elevers lärande, menar Per Acke Orstadius. (red.)

Läs mer

Björn Kindenberg: Alternativa skolfakta

måndag, maj 29, 2017

När det gäller skolan är okunskapen gjord till dygd, åtminstone av de som är verksamma utanför skolan, skriver Björn Kindenberg. (red.)

Läs mer

Claes Nilholm: Målen viktiga för tolkning av evidens

söndag, maj 7, 2017

I ett svar till Elias Dietrichson, Gustav Nilsonne och Alvar Palm bemöter här Claes Nilholm en replik på en tidigare införd artikel om evidens i relation till frågan om…

Läs mer

Elias Dietrichson med flera: Ingen motsättning mellan demokrati och evidens

söndag, maj 7, 2017

 I denna replik på Claes Nilholms S.O.S.-artikel Står evidensrörelsen på vetenskaplig grund? bemöter företrädare för Nätverket för evidensbaserad policy Nilholms argument. Även om forskning inom ett evidensbaserat ramverk inte uttalar sig…

Läs mer

Ricky Harrysson: Skolforskningsbok för vem?

torsdag, mars 16, 2017

De fem stora, är en nyutkommen bok av Jesper Ersgård. Titeln syftar på de skolforskare som i dagens svenska skola utgör en forskningsbas för skolutveckling: Carol Dweck, Michael…

Läs mer

Anna Ambrose: En utbildning lika för alla?

måndag, mars 13, 2017

Då det fria skolvalet infördes på 1990-talet var det med den goda intentionen att minska den tilltagande boendesegregationen. Men skolor i stigmatiserade områden visade sig bli “bortvalsskolor”, och segregationen…

Läs mer

Anna Jobér: Skolan och dess olika brukarperspektiv

torsdag, mars 9, 2017

I den allmänna debatten förs nu en diskussion om vad det är för bild av Sverige som berättas och hur den används i den politiska argumentationen. Men vad är…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS