Pedro De Bruyckere: Det finns ett korn av sanning i varje lögn – Om “digitala infödingar”

torsdag, april 18, 2019

Pedro de Bruyckere, utbildningsforskare och lärarutbildare från Gent, tar sig an en av de mest seglivade myterna om inlärning och undervisning: den om Digitala infödingar. Tidigare avsnitt kan…

Read More

Anette Jahnke: Har vi gått på grund med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?

torsdag, april 11, 2019

Hur står det egentligen till med begreppen “vetenskaplig grund” och “beprövad erfarenhet” i relation till skola och utbildning? Anette Jahnke jämför definitioner från Skolverket och Skolforskningsinstitutet och visar…

Read More

Malin Tväråna: Mer forskning innan reformer genomförs

torsdag, november 8, 2018

Debatten om huruvida ett fokus på kunskapssyn är produktivt för skolan fortsätter. Malin Tväråna varnar för att denna lägger ut dimridåer för det som spelar roll – det…

Read More

Björn Kindenberg och Martin Nyman: Hellre forskande lärare än pedagogiska robotar

torsdag, oktober 25, 2018

Vad behöver skolan – en självständigt forskningsbidragande lärarkår, eller en kader av omprogrammeringsbara pedagogiska robotar? Författarna ställer sig frågan om hur lärardriven forskning kan bidra till långsiktig undervisningsutveckling….

Read More

Ruhi Tyson: Det behövs mer forskning om alternativpedagogik

måndag, april 23, 2018

I en tid med fokus på mätning, effektiva undervisningsformer och kärnämneskunskaper hamnar de estetiska ämnena ofta i skymundan. Ruhi Tyson skriver att de spelar en viktig för bildning,…

Read More

Klas Persson: Har digitaliseringen av skolan gått för långt?

måndag, mars 5, 2018

Den snabba digitaliseringen utgår från ett antagande om att mer digitalisering alltid leder till en bättre skola menar Klas Persson, som vill se en diskussion i skolan även…

Read More

Hjärna på hjärnan

söndag, februari 25, 2018

För ett par veckor sedan blev av någon för mig outgrundlig anledning min sex år gamla SOS-artikel om hjärnforskning en av de mest lästa artiklarna under veckan. Lustigt…

Read More

Johannes Westberg och Johan Prytz: Farliga föreställningar präglar debatt om skolan

torsdag, februari 8, 2018

Flera av de förklaringar till skolans problem som givits i debatten bygger på felaktiga föreställningar om hur skolan fungerar och kan knappast bidra till att lösa skolans problem. Det…

Read More

Per Acke Orstadius: I väntan på den pedagogiska forskningen

måndag, september 18, 2017

Pedagogiska forskare bör i högre utsträckning ägna sig åt att söka svar på frågor om elevers lärande, menar Per Acke Orstadius. (red.)

Read More

Björn Kindenberg: Alternativa skolfakta

måndag, maj 29, 2017

När det gäller skolan är okunskapen gjord till dygd, åtminstone av de som är verksamma utanför skolan, skriver Björn Kindenberg. (red.)

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »