Ingrid Carlgren: Vart tog skoldebatten vägen?

söndag, september 7, 2014

Trots att skolan sägs vara den viktigaste frågan i valet verkar debatten tappat både substans och sting. Inte på länge har oppositionen haft ett sån’t guldläge, men ingen…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Lärardriven forskning i motvind

måndag, november 25, 2013

Inom skolforskningen är det jämförelsevis små resurser som går till lärardriven forskning. Staten satsar istället på fortbildning av lärare där resultat från den universitetsbaserade forskningen sammanställs och sprids…

Läs mer

Jan-Åke Fält: Hård dom från forskare

måndag, april 15, 2013

Sjunkande resultat, ökad segregation och risk för att sammanhållningen i samhället luckras upp. Kritiken var hård på ett internationellt forskarseminarium. Jan-Åke Fält var där. (red)

Läs mer

Sten Svensson: Vad ska vi ha istället?

måndag, mars 18, 2013

Nyliberalism och nykonservatism har kört i diket – vad ska vi ha istället? Sten Svensson diskuterar i denna artikel vilka bärande principer som borde prägla framtidens skolpolitik. Det…

Läs mer

Pernilla Lundgren: Forskningen säger… Eller?

torsdag, februari 28, 2013

När partierna ska motivera sina politiska förslag är det viktigt att kunna använda forskning. “Forskningen säger” väger tyngre än “Vi menar”. Det framstår som objektivt och nödvändigt att…

Läs mer

Anna Klerfelt: Samhällets förändrade kunskapsbehov och förskollärarnas befintliga kunskaper

måndag, november 26, 2012

Trots mycket goda yrkeskunskaper finns det en oro bland en del förskollärare att kompetensen inte ska räcka till. När  den nya läroplanen och nya forskningsresultat ska tillämpas tillsammans…

Läs mer

Lars Pålsson Syll: Friskolornas effekter på elevernas utbildningsresultat

torsdag, november 22, 2012

Anders Böhlmark och Mikael Lindahl presenterade en forskningsrapport  för några veckor sedan som visade att genomsnittsresultaten har ökat i de kommuner där andelen elever i fristående skolor är…

Läs mer

Lars Pålsson Syll: Den evidensbaserade skolan – en chimär

onsdag, oktober 24, 2012

Det går ett monster fram över det svenska utbildningssystemet – utvärderings- och evidensbaseringsmonstret. Med ökad betoning av resultatstyrning följer en strid ström av krav på att redovisa kvalitet…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Vilken forskning behöver skolan? – Forskning om eller i skolan?

torsdag, juni 21, 2012

Inom utbildningsområdet är forskningsresurserna relativt små och det mesta går till universitetsbaserad akademisk forskning. Det är en forskning som handlar om skolan, lärarna och eleverna medan forskningen i…

Läs mer

Lennart Svensson: Relevant kunskapssökande för skolan

måndag, juni 11, 2012

Forskningsmetoder i sig är inte bra eller dåliga utan det avgörande är deras relevans i förhållande till det som undersöks. Kvantitativa metoder behövs att besvara kvantitativa frågor men…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS