måndag, april 20, 2015
I regeringens vårbudget avsätts 5 miljoner till det nyöppnade Skolforskningsinstitutet för att initiera ny forskning (ska öka till 20 miljoner nästa år). Det är en bra början. Därigenom…
Read More
torsdag, mars 12, 2015
Frustrationen och besvikelsen bland alla de som hoppats på att den rödgröna regeringen skulle kunna innebära en annorlunda skolpolitik växer. Många frågar sig vad vitsen var med att…
Read More
söndag, september 7, 2014
Trots att skolan sägs vara den viktigaste frågan i valet verkar debatten tappat både substans och sting. Inte på länge har oppositionen haft ett sån’t guldläge, men ingen…
Read More
måndag, november 25, 2013
Inom skolforskningen är det jämförelsevis små resurser som går till lärardriven forskning. Staten satsar istället på fortbildning av lärare där resultat från den universitetsbaserade forskningen sammanställs och sprids…
Read More
måndag, april 15, 2013
Sjunkande resultat, ökad segregation och risk för att sammanhållningen i samhället luckras upp. Kritiken var hård på ett internationellt forskarseminarium. Jan-Åke Fält var där. (red)
Read More
måndag, mars 18, 2013
Nyliberalism och nykonservatism har kört i diket – vad ska vi ha istället? Sten Svensson diskuterar i denna artikel vilka bärande principer som borde prägla framtidens skolpolitik. Det…
Read More
torsdag, februari 28, 2013
När partierna ska motivera sina politiska förslag är det viktigt att kunna använda forskning. ”Forskningen säger” väger tyngre än ”Vi menar”. Det framstår som objektivt och nödvändigt att…
Read More
måndag, november 26, 2012
Trots mycket goda yrkeskunskaper finns det en oro bland en del förskollärare att kompetensen inte ska räcka till. När den nya läroplanen och nya forskningsresultat ska tillämpas tillsammans…
Read More
torsdag, november 22, 2012
Anders Böhlmark och Mikael Lindahl presenterade en forskningsrapport för några veckor sedan som visade att genomsnittsresultaten har ökat i de kommuner där andelen elever i fristående skolor är…
Read More
onsdag, oktober 24, 2012
Det går ett monster fram över det svenska utbildningssystemet – utvärderings- och evidensbaseringsmonstret. Med ökad betoning av resultatstyrning följer en strid ström av krav på att redovisa kvalitet…
Read More