Jan Thavenius: Den finska modellen

fredag, februari 4, 2011

Skolpolitiken ska inte bara styras av vetenskap och beprövad erfarenhet. Det har flera framhållit i tidigare SOS-artiklar.  I grunden måste det finnas värderingar som handlar om vad det…

Läs mer

Jan Thavenius: Den engelska läxan

onsdag, januari 26, 2011

I våras presenterade Skola och Samhälle boken Children, their World, their Education. Det var slutrapporten från en omfattande undersökning av undervisningen för åldrarna 5-11 (engelska primary school). Projektet,…

Läs mer

Lars Gustaf Andersson: Om konstnärlig forskning

lördag, januari 15, 2011

Vad är kunskap i kunskapsskolan? När skolan prioriterar vissa ämnen – matematik, svenska, naturvetenskap – har man bestämt vad som är (viktig) kunskap. Forskare har påpekat att en…

Läs mer

Eva-Lotta Hultén: Finns det ingen forskning som duger?

fredag, november 19, 2010

    Är all forskning som inte stöder den rådande skolpolitiken “genompolitiserad”? Eller är all skolpolitik som inte stöds av forskning ett famlande i blindo? Frågorna ställs i…

Läs mer

9. Finns det ett forskningsunderskott på utbildningsområdet?

torsdag, september 16, 2010

Idag är de flesta överens om att skolans verksamheter behöver bli mer forskningsunderbyggda. Det är ingen ny tanke. Redan i början av förra seklet fördes livliga diskussioner om…

Läs mer

Göran Rosenberg: Vad kan bevisas? Om jakten på det evidensbaserade

tisdag, september 14, 2010

Evidensbasering har varit högsta mode inom vårdområdet under de senaste åren. Det betyder i princip att de åtgärder som genomförs i praktisk verksamhet bör ha noggrant kontrollerade vetenskapliga…

Läs mer

Per Acke Orstadius: Den onödiga forskningen

onsdag, juni 2, 2010

I diskussionen om den framtida lärarutbildningen tycks alla vara överens på en punkt; lärarutbildningen behöver fler forskarutbildade lärare, den vetenskapliga dimensionen i utbildningen måste betonas, lärarutbildningen av idag…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Ideologisk sanningstvätt

måndag, mars 22, 2010

Strax före jul släpptes två ESO-rapporter om skolan och för ett par veckor sedan sände kunskapskanalen det seminarium där rapporterna presenterades och kommenterades. Den ena gällde likvärdigheten –…

Läs mer

Thom Axelsson: Oförskämdheter i vetenskapens namn

tisdag, februari 2, 2010

Under senhösten 2008 publicerades rapporten ”Hur lärares förmågor påverkar elevers studieresultat” från Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering. Bakom rapporten, som rönte stor uppmärksamhet, står forskarna Erik Grönqvist och Jonas…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS