Katarina Elmberg Jonsson och Emma Håkansson: ABC-klubben – en klubb för alla?

torsdag, oktober 31, 2019

Lyckas verkligen det populära läromedlet ABC-klubben med att göra alla elever till läsande och skrivande individer? Eller har det mer blivit en klubb för okritiska lärare? Om man…

Läs mer

Anette Jahnke: Har vi gått på grund med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?

torsdag, april 11, 2019

Hur står det egentligen till med begreppen “vetenskaplig grund” och “beprövad erfarenhet” i relation till skola och utbildning? Anette Jahnke jämför definitioner från Skolverket och Skolforskningsinstitutet och visar…

Läs mer

Arne Engström: Replik på Jonna Bornemark

måndag, mars 25, 2019

I Sverige bygger utbildningsreformer och förändringar inom skolans värld oftast på politisk magkänsla, samtidigt som evidensbaserad praktik är en nästintill obefintligt del av den pedagogiska och didaktiska forskningen….

Läs mer

Magnus Hultén: Populistisk skolpolitik har tagit över i Sverige

torsdag, oktober 18, 2018

Skolan ska vila på vetenskaplig grund, men forskning om skolan har tvärtom fått en allt mer försvagad ställning i debatten, enligt Magnus Hultén. Istället dominerar skräckbilder om postmoderna…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Nationellt professionsprogram för lärare riskerar försvaga lärarprofessionen

torsdag, juni 14, 2018

Förslaget om uppbyggnad av ett nationellt professionsprogram för lärare och rektorer är en ulv i fårakläder, skriver Ingrid Carlgren med anledning av den aktuella utredningen “Med undervisningsskickligheten i centrum”.

Läs mer

Jan Lenander: En mer rationell diskussion om skolan

torsdag, maj 24, 2018

Vi borde i högre grad utnyttja den kunskap vi har, skriver Jan Lenander i sitt stöd för rationalismen som kunskapsfilosofi. Med hjälp av rationella resonemang, kan vi resonera…

Läs mer

Per Kornhall: Den svåra (men gyllene?) medelvägen

måndag, april 16, 2018

Boken ”Learning To Improve: How America’s Schools Can Get Better at Getting Better” har precis kommit ut på svenska på med titeln ”Förbättra skolan för alla”. Per Kornhall…

Läs mer

Christian Bokhove: Vetenskaplig grund – en utmaning för lärare

onsdag, mars 21, 2018

Det har blivit populärt att kräva att undervisning är mer forskningsbaserad och att forskning ska slå hål på myter om undervisning. Men Christian Bokhove vill visa att forskningsresultat…

Läs mer

Anette Jahnke: Tappa inte tempot med praktiknära skolforskning

torsdag, november 30, 2017

I förra veckan avgick Lena Adamsson som direktör för Skolforskningsinstitutet. Skälet anges vara bristande politiskt stöd då institutets resurser inte ökats – trots att regeringen talar om vikten…

Läs mer

Erik Cardelus: Är Vygotskij lärarutbildningens heliga ko?

måndag, november 6, 2017

Kan den ensidiga betoningen av Vygotskijs sociokulturella teori ha bidragit till att hämma en mer flerstämmig teoribildning inom lärarutbildningen? (red.)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS