Linda Palla: Behöver (förskol)lärare bli bättre på att möta barns olikheter?

torsdag, december 10, 2020

Att leta efter symptom och syndrom på den som uppfattas avvika är både olyckligt och olikvärdigt, skriver Linda Palla i en kommentar till förskollärarutbildningens reviderade examensmål. Fokus borde…

Läs mer

Birgitta Härfast och Anna Pilebro Bryngelsson: Samordnat ledarskap istället för utvisning (replik)

torsdag, december 3, 2020

Hur kan lärare arbeta systematiskt med sitt ledarskap för ökad arbetsro? Frågan ställdes i en kommentar till Birgitta Härfast och Anna Pilebro Bryngelsson efter deras text Undervisning istället…

Läs mer

Gunnar Cardell: Elever är inga kunskapskonstruktörer

måndag, mars 9, 2020

Även målmedvetet och idogt pluggande måste följas av spontana och oförutsägbara processer där det man pluggat in blir meningsfull kunskap. Det skriver Gunnar Cardell i en längre kommentar…

Läs mer

Paul A. Kirschner & Mirjam Neelen: Hjärnbaserade dumheter

måndag, december 16, 2019

I det här inlägget förklarar Paul Kirschner och Mirjam Neelen vad “hjärnträning” är, varför det inte fungerar och hur vi ska lär oss att undvika “hjärnbaserade dumheter”.

Läs mer

Pedro De Bruyckere: Det finns ett korn av sanning i varje lögn – 10 000-timmarsregeln

måndag, november 18, 2019

Pedro de Bruyckere, utbildningsforskare och lärarutbildare från Gent, tar sig an den sjätte av de mest seglivade myterna om inlärning och undervisning – att om man bara tränar…

Läs mer

Katarina Elmberg Jonsson och Emma Håkansson: ABC-klubben – en klubb för alla?

torsdag, oktober 31, 2019

Lyckas verkligen det populära läromedlet ABC-klubben med att göra alla elever till läsande och skrivande individer? Eller har det mer blivit en klubb för okritiska lärare? Om man…

Läs mer

Anette Jahnke: Har vi gått på grund med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?

torsdag, april 11, 2019

Hur står det egentligen till med begreppen “vetenskaplig grund” och “beprövad erfarenhet” i relation till skola och utbildning? Anette Jahnke jämför definitioner från Skolverket och Skolforskningsinstitutet och visar…

Läs mer

Arne Engström: Replik på Jonna Bornemark

måndag, mars 25, 2019

I Sverige bygger utbildningsreformer och förändringar inom skolans värld oftast på politisk magkänsla, samtidigt som evidensbaserad praktik är en nästintill obefintligt del av den pedagogiska och didaktiska forskningen….

Läs mer

Magnus Hultén: Populistisk skolpolitik har tagit över i Sverige

torsdag, oktober 18, 2018

Skolan ska vila på vetenskaplig grund, men forskning om skolan har tvärtom fått en allt mer försvagad ställning i debatten, enligt Magnus Hultén. Istället dominerar skräckbilder om postmoderna…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Nationellt professionsprogram för lärare riskerar försvaga lärarprofessionen

torsdag, juni 14, 2018

Förslaget om uppbyggnad av ett nationellt professionsprogram för lärare och rektorer är en ulv i fårakläder, skriver Ingrid Carlgren med anledning av den aktuella utredningen “Med undervisningsskickligheten i centrum”.

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Hanna Sjögren
Malin Tväråna

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS

    Translate »