Gunnlaugur Magnússon: Kliv fram i debatten, forskare!

torsdag, mars 10, 2022

Nu när skoldebatten äntligen blivit mer verklighetsförankrad måste fler utbildningsforskare delta i den: axla er roll, ta ert ansvar och kommunicera mer med allmänheten och i fler kanaler,…

Read More

Christina Hedman och Ulrika Magnusson: Gyllene tillfälle att åtgärda konkreta problem med svenskämnena

måndag, november 8, 2021

Liksom andra flerspråkighets- och andraspråksforskare har vi för Skolverket återkommande påtalat de ytterst negativa konsekvenser den föreslagna sammanslagningen av sva med svenska skulle ha för flerspråkiga elevers lärande….

Read More

Linda Palla: Behöver (förskol)lärare bli bättre på att möta barns olikheter?

torsdag, december 10, 2020

Att leta efter symptom och syndrom på den som uppfattas avvika är både olyckligt och olikvärdigt, skriver Linda Palla i en kommentar till förskollärarutbildningens reviderade examensmål. Fokus borde…

Read More

Birgitta Härfast och Anna Pilebro Bryngelsson: Samordnat ledarskap istället för utvisning (replik)

torsdag, december 3, 2020

Hur kan lärare arbeta systematiskt med sitt ledarskap för ökad arbetsro? Frågan ställdes i en kommentar till Birgitta Härfast och Anna Pilebro Bryngelsson efter deras text Undervisning istället…

Read More

Gunnar Cardell: Elever är inga kunskapskonstruktörer

måndag, mars 9, 2020

Även målmedvetet och idogt pluggande måste följas av spontana och oförutsägbara processer där det man pluggat in blir meningsfull kunskap. Det skriver Gunnar Cardell i en längre kommentar…

Read More

Paul A. Kirschner & Mirjam Neelen: Hjärnbaserade dumheter

måndag, december 16, 2019

I det här inlägget förklarar Paul Kirschner och Mirjam Neelen vad “hjärnträning” är, varför det inte fungerar och hur vi ska lär oss att undvika “hjärnbaserade dumheter”.

Read More

Pedro De Bruyckere: Det finns ett korn av sanning i varje lögn – 10 000-timmarsregeln

måndag, november 18, 2019

Pedro de Bruyckere, utbildningsforskare och lärarutbildare från Gent, tar sig an den sjätte av de mest seglivade myterna om inlärning och undervisning – att om man bara tränar…

Read More

Katarina Elmberg Jonsson och Emma Håkansson: ABC-klubben – en klubb för alla?

torsdag, oktober 31, 2019

Lyckas verkligen det populära läromedlet ABC-klubben med att göra alla elever till läsande och skrivande individer? Eller har det mer blivit en klubb för okritiska lärare? Om man…

Read More

Anette Jahnke: Har vi gått på grund med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?

torsdag, april 11, 2019

Hur står det egentligen till med begreppen “vetenskaplig grund” och “beprövad erfarenhet” i relation till skola och utbildning? Anette Jahnke jämför definitioner från Skolverket och Skolforskningsinstitutet och visar…

Read More

Arne Engström: Replik på Jonna Bornemark

måndag, mars 25, 2019

I Sverige bygger utbildningsreformer och förändringar inom skolans värld oftast på politisk magkänsla, samtidigt som evidensbaserad praktik är en nästintill obefintligt del av den pedagogiska och didaktiska forskningen….

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »