Ingrid Carlgren: Medel till forskning som förstärker lärarprofessionen

måndag, april 20, 2015

I regeringens vårbudget avsätts 5 miljoner till det nyöppnade Skolforskningsinstitutet för att initiera ny forskning (ska öka till 20 miljoner nästa år). Det är en bra början. Därigenom…

Läs mer

German Bender: Skolan behöver mindre sunt förnuft – inte mer

onsdag, april 8, 2015

Häromveckan rapporterade Dagens Arena att Alliansregeringens avskaffande av den allmänna behörigheten i gymnasieskolans yrkesprogram genomfördes utan forskningsstöd. Nyheten kom knappast som en överraskning för särskilt många. Det är…

Läs mer

Caroline Liberg: “Jag måste använda ord när jag talar till er!”

måndag, februari 2, 2015

Snickaren har en låda med fackord Muraren sina och den som skall styra en stat kan väl inte bara gasta i stormen: Dom där sitter fel! Reva dom…

Läs mer

Sten Svensson: Skolpolitikens outgrundliga irrgångar

måndag, februari 2, 2015

Varför driver den borgerliga alliansens partier frågan om betyg från årskurs 4 så hårt? De driver frågan trots att forskningsläget är tydligt. Det finns inget som säger att…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Lärardriven forskning i motvind

måndag, november 25, 2013

Inom skolforskningen är det jämförelsevis små resurser som går till lärardriven forskning. Staten satsar istället på fortbildning av lärare där resultat från den universitetsbaserade forskningen sammanställs och sprids…

Läs mer

Per Acke Orstadius: Vem behöver lektoraten?

torsdag, november 22, 2012

Björklund tänker inrätta nya tjänster som lektorer och förstelärare till en månatlig kostnad av 10 000 respektive 5 000 kronor vardera. Är det för elevernas skull som dessa tjänster inrättas?…

Läs mer

Lennart Svensson: Relevant kunskapssökande för skolan

måndag, juni 11, 2012

Forskningsmetoder i sig är inte bra eller dåliga utan det avgörande är deras relevans i förhållande till det som undersöks. Kvantitativa metoder behövs att besvara kvantitativa frågor men…

Läs mer

Jan Thavenius: Forskningsanknytning – med arbetsdelning?

fredag, november 25, 2011

Vetenskapen har en privilegierad ställning i det västerländska samhället, inte minst inom utbildningssamhället. Det kan skapa problem i diskussionen om utbildningens forskningsanknytning och forskningens utbildningsanknytning. Sikten kan skymmas…

Läs mer

Jan Thavenius: Lärarutbildningens forskningsanknytning – fler frågor än svar

måndag, maj 23, 2011

En sökning på nätet ger ungefär 23000 svenska träffar på forskningsanknytning. Om man lägger till lärarutbildning, ger det cirka 8000 träffar (praktikanknytning + lärarutbildning ger 39). Det är…

Läs mer

9. Finns det ett forskningsunderskott på utbildningsområdet?

torsdag, september 16, 2010

Idag är de flesta överens om att skolans verksamheter behöver bli mer forskningsunderbyggda. Det är ingen ny tanke. Redan i början av förra seklet fördes livliga diskussioner om…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS