Ricky Harrysson: Skolforskningsbok för vem?

torsdag, mars 16, 2017

De fem stora, är en nyutkommen bok av Jesper Ersgård. Titeln syftar på de skolforskare som i dagens svenska skola utgör en forskningsbas för skolutveckling: Carol Dweck, Michael…

Read More

Olle Holmberg & Jan Thavenius: Undervisning och forskning – i skolan

måndag, januari 23, 2017

Avståndet mellan skolvärlden och universitetsvärlden är onödigt stort, och förhållandet mellan forskare och lärare måste göras mer jämbördigt, skriver Holmberg och Thavenius. (red)

Read More

Ingrid Carlgren: Medel till forskning som förstärker lärarprofessionen

måndag, april 20, 2015

I regeringens vårbudget avsätts 5 miljoner till det nyöppnade Skolforskningsinstitutet för att initiera ny forskning (ska öka till 20 miljoner nästa år). Det är en bra början. Därigenom…

Read More

German Bender: Skolan behöver mindre sunt förnuft – inte mer

onsdag, april 8, 2015

Häromveckan rapporterade Dagens Arena att Alliansregeringens avskaffande av den allmänna behörigheten i gymnasieskolans yrkesprogram genomfördes utan forskningsstöd. Nyheten kom knappast som en överraskning för särskilt många. Det är…

Read More

Caroline Liberg: ”Jag måste använda ord när jag talar till er!”

måndag, februari 2, 2015

Snickaren har en låda med fackord Muraren sina och den som skall styra en stat kan väl inte bara gasta i stormen: Dom där sitter fel! Reva dom…

Read More

Sten Svensson: Skolpolitikens outgrundliga irrgångar

måndag, februari 2, 2015

Varför driver den borgerliga alliansens partier frågan om betyg från årskurs 4 så hårt? De driver frågan trots att forskningsläget är tydligt. Det finns inget som säger att…

Read More

Ingrid Carlgren: Lärardriven forskning i motvind

måndag, november 25, 2013

Inom skolforskningen är det jämförelsevis små resurser som går till lärardriven forskning. Staten satsar istället på fortbildning av lärare där resultat från den universitetsbaserade forskningen sammanställs och sprids…

Read More

Per Acke Orstadius: Vem behöver lektoraten?

torsdag, november 22, 2012

Björklund tänker inrätta nya tjänster som lektorer och förstelärare till en månatlig kostnad av 10 000 respektive 5 000 kronor vardera. Är det för elevernas skull som dessa tjänster inrättas?…

Read More

Lennart Svensson: Relevant kunskapssökande för skolan

måndag, juni 11, 2012

Forskningsmetoder i sig är inte bra eller dåliga utan det avgörande är deras relevans i förhållande till det som undersöks. Kvantitativa metoder behövs att besvara kvantitativa frågor men…

Read More

Jan Thavenius: Forskningsanknytning – med arbetsdelning?

fredag, november 25, 2011

Vetenskapen har en privilegierad ställning i det västerländska samhället, inte minst inom utbildningssamhället. Det kan skapa problem i diskussionen om utbildningens forskningsanknytning och forskningens utbildningsanknytning. Sikten kan skymmas…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »