måndag, februari 28, 2022
En rapport om hur hedersförtryck kommer till uttryck i Malmös förskolor har orsakat debatt. Var rapporten tillräckligt vetenskaplig? Spelar det någon roll om den inte var det? Vad…
Read More
måndag, november 29, 2021
Det ökade fokus på skolliknande undervisning i förskolan kräver ordentlig reflektion över vad syftet med förskolan egentligen är. Förskolan bör vara något annat än en verksamhet som ska…
Read More
torsdag, december 10, 2020
Att leta efter symptom och syndrom på den som uppfattas avvika är både olyckligt och olikvärdigt, skriver Linda Palla i en kommentar till förskollärarutbildningens reviderade examensmål. Fokus borde…
Read More
torsdag, februari 27, 2020
Stöd och styrning är begrepp som ofta används i kontakten mellan huvudman och förskola. Men hur tolkas dessa begrepp och vad betyder stöd och styrning för respektive part,…
Read More
torsdag, juni 6, 2019
Vad händer när tillvaron rutas in för att bli mätbar? Blir allt det som inte går att omvandla till indikatorer, siffror och diagram mindre värt och är inte…
Read More
torsdag, oktober 11, 2018
Förskolans reviderade läroplan är full av goda värden, visioner och mål. Men de tycks krocka med de förutsättningar många förskolor lever under. Och vad skulle egentligen krävas för…
Read More
torsdag, mars 29, 2018
I England har det som Sverige kallar förskoleklass och som i England heter “Reception” (Mottagning) alltid tillhört den obligatoriska skolan och barnen börjar där ett år tidigare än…
Read More
torsdag, januari 25, 2018
Förskolan motiveras allt mer som plats för undervisning och utbildning, samtidigt som förutsättningarna för detta minskar, skriver Ingegerd Tallberg-Broman. (red.)
Read More
måndag, maj 15, 2017
Mats Olsson lyfter här frågan om avsaknaden av bildning i förskollärarutbildningen (red.)
Read More
torsdag, oktober 1, 2015
Ett övergripande mål för det svenska skolsystemet är utbildningen ska vara likvärdig och att alla barn ska ha lika tillgång till en utbildning av hög kvalitet. Enligt Skollagen…
Read More