Hjärna på hjärnan

söndag, februari 25, 2018

För ett par veckor sedan blev av någon för mig outgrundlig anledning min sex år gamla SOS-artikel om hjärnforskning en av de mest lästa artiklarna under veckan. Lustigt nog hade jag sedan tidigare författat en ny artikel på samma tema, som publicerades förra måndagen. Det kom alltså att bli om inte hjärna på hjärnan, så åtminstone lite tårta på tårta, i alla fall för de som läste båda dessa (icke relaterade) artiklar. Vid en genomläsning av de båda…

Läs mer

Michael Rangne: Problemet med grithysterin

måndag, februari 19, 2018

Det som nu i skolsammanhang populärt kallas “grit” bör förstås som en funktion av upplevd mening i skolmiljön, inte som en av omgivningen oberoende egenskap. Hellre än att förmå eleverna att uppbåda grit inför meningslösa uppgifter bör lärare sträva efter att ge undervisningen mening och sammanhang för eleverna. Grit är en konsekvens av att man upplever mening och glädje – inte ett beställningsjobb. (red.)

Läs mer

Ingemar Berglund: Hjärnan är som en skog

torsdag, mars 7, 2013

Den utbildningspolitiska debatten utgår ifrån ett snävt perspektiv på hur hjärnan fungerar.  När det gäller lagring av sinnesintryck och kunskaper och hur vi minns, finns det i den moderna hjärnforskningen stöd för att se hjärnan som en skog där våra tankespår är som stigar. Dessa stigar bildar nätverk i skogen och ju mer vi rör oss utefter dem, desto mer upptrampade och lättframkomliga blir de. När vi möter andra människor, deras värderingar, kunskaper och erfarenheter eller blir utmanade…

Läs mer

Björn Kindenberg: Skolan och hjärnforskningen

torsdag, maj 31, 2012

Skolan och den moderna hjärnforskningen behöver närma sig varandra men frågorna är komplicerade och det finns många hinder. Hjärnforskningen är inget enhetligt fält utan olika forskare säger olika saker. Dessutom handlar hjärnforskningen i många fall om lärande i undervisningssituationer som är ovanliga i skolans värld, skriver Björn Kindenberg (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter