Sten Svensson: Svar till Jonas Linderoth
måndag, mars 18, 2019
Jonas Linderoth har inte blivit hopbuntad med borgerliga debattörer, det är de borgerliga debattörerna som plockat upp Linderoths argument, skriver Sten Svensson i en replik på den på…
Jonas Linderoth har inte blivit hopbuntad med borgerliga debattörer, det är de borgerliga debattörerna som plockat upp Linderoths argument, skriver Sten Svensson i en replik på den på…
Med utgångspunkt i Jonas Linderoths artikel om så kallade konstruktivistiska arbetsformer fortsätter Ingrid Carlgren här diskussionen om konstruktivismen och läroplanerna och den syn på kunskap och lärande som…
Med utgångspunkt i Sten Svenssons artikelserie på S.O.S. i fyra delar om kunskapsdebatten och kunskapsrörelsen i Sverige, för Jonas Linderoth här en diskussion som i ett antal punkter…
I den fjärde och sista i en serie om upphovet till dagens kunskapsdebatt beskriver Sten Svensson hur argument från 1980-talets kunskapsrörelse idag fått en ny förpackning. När de…
Konstruktivismens dominans på lärarutbildningen måste brytas. Liksom det kompakta motståndet mot realismen. Vägen fram är att betona hur dessa både idériktningar kan samverka för en bättre undervisning. (red.)
Kritiken mot den så kallade flumpedagogiken används i skoldebatten för att avleda kritik mot den marknadsstyrda skolan. Jonas Linderoth menar att det snarare handlar om två sidor av…