Sten Svensson: Svar till Jonas Linderoth

måndag, mars 18, 2019

Jonas Linderoth har inte blivit hopbuntad med borgerliga debattörer, det är de borgerliga debattörerna som plockat upp Linderoths argument, skriver Sten Svensson i en replik på den på…

Read More

Ingrid Carlgren: Skola för bildning – en betoning av kunskapens innehåll

torsdag, mars 14, 2019

Med utgångspunkt i Jonas Linderoths artikel om så kallade konstruktivistiska arbetsformer fortsätter Ingrid Carlgren här diskussionen om konstruktivismen och läroplanerna och den syn på kunskap och lärande som…

Read More

Jonas Linderoth: Debatten om pedagogiska arbetsformer är inte endast en högerpolitisk skenmanöver

måndag, mars 11, 2019

Med utgångspunkt i Sten Svenssons artikelserie på S.O.S. i fyra delar om kunskapsdebatten och kunskapsrörelsen i Sverige, för Jonas Linderoth här en diskussion som i ett antal punkter…

Read More

Sten Svensson: Kunskapsrörelsens tredje våg – kunskapsargumenten i ny förpackning

torsdag, december 6, 2018

I den fjärde och sista i en serie om upphovet till dagens kunskapsdebatt beskriver Sten Svensson hur argument från 1980-talets kunskapsrörelse idag fått en ny förpackning. När de…

Read More

Jan Lenander: Mer realism i lärarutbildningen

måndag, februari 12, 2018

Konstruktivismens dominans på lärarutbildningen måste brytas. Liksom det kompakta motståndet mot realismen. Vägen fram är att betona hur dessa både idériktningar kan samverka för en bättre undervisning. (red.)

Read More

Jonas Linderoth: Flumpedagogik och marknadsstyrd skola – två sidor av samma mynt

torsdag, oktober 26, 2017

Kritiken mot den så kallade flumpedagogiken används i skoldebatten för att avleda kritik mot den marknadsstyrda skolan. Jonas Linderoth menar att det snarare handlar om två sidor av…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »