Katarina Fast Ehrlén: Låt barnen lära sig det som tekniken inte kan ersätta

måndag, november 6, 2023

Uppdelningen i praktiskt-estetiska och teoretiska ämnen är förlegad. Och framväxten av artificiell intelligens borde få oss att värna de praktiskt-estetiska ämnena istället för tvärtom, skriver Katarina Fast Ehrlén…

Read More

Johan Sandahl med flera: Överdrivna slutsatser om gymnasieelevers demokratikunskaper

torsdag, december 8, 2022

Rapporten från Stiftelsen Rättsfonden om gymnasieelevers kunskaper om demokrati har både metodologiska och teoretiska brister. Eftersom rapporten saknar stöd för flera av de rekommendationer som lämnas är risken…

Read More

Erik Cardelús: Så kan läraryrket bli stort igen

måndag, november 1, 2021

I sin tredje och avslutande text om den svenska lärarbristen ger Erik Cardelús sin syn på hur lärarkrisen kan lösas – framför allt genom att vi i hela…

Read More

Sara Bundzik: Betygssystemet bakom samhällsklyftorna

torsdag, oktober 21, 2021

Betygssystemet leder till utslagning från utbildning och arbetsmarknad, och till ökade klassklyftor. Det är ett ansvar som ingen svensk skolpolitiker kan friskriva sig från, menar specialpedagogen Sara Bundzik…

Read More

Jesper Sjöström och Ruhi Tyson: Replik på Billmayer om bildning

torsdag, maj 27, 2021

Bildning som ideal öppnar upp för meningsfullt lärande, kreativitet och etiskt-kritiskt handlande, skriver Jesper Sjöström och Ruhi Tyson i en replik på Jakob Billmayers text om bildning som…

Read More

Gunnlaugur Magnússon: Hallands floder och skoldebattens stilistiska brister

torsdag, maj 20, 2021

Med slapp användning av metaforer och troper reproducerar ledarskribenter rådande ideologier – utan känsla för stilistik, och utan vaksamhet inför konsekvenserna av deras förenklingar. Jag önskar att de…

Read More

Eva-Lotta Hultén: Höj statusen på de praktiska färdigheterna

onsdag, april 14, 2021

Frågan om hur praktiska respektive teoretiska kunskaper ska värderas av skola och samhälle är en evig fråga. Eva-Lotta Hultén tar sin utgångspunkt i den schweiziske pedagogen Johann Heinrich…

Read More

Johan Dahlbeck: Indoktrinering som pedagogiskt verktyg 

torsdag, mars 11, 2021

Utbildning handlar i stor utsträckning om att förmedla kollektiva berättelser som å ena sidan är engagerande och intresseväckande och å andra sidan skildrar världen vi lever i på…

Read More

Hrvoje Kap: Om likvärdighet och kvantitativa analyser

torsdag, november 26, 2020

Kvantitativa analyser av faktorer som sägs förklara den bristande likvärdigheten i skolan är svårtolkade. Hrvoje Kap menar att de slutsatser som dras mellan exempelvis “bakgrund” och “skolresultat” tolkas…

Read More

Stefan Sellbjer: Varför så arga? Tankar om två skoldebattpositioner

måndag, oktober 5, 2020

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »