Eva-Lotta Hultén: Höj statusen på de praktiska färdigheterna

onsdag, april 14, 2021

Frågan om hur praktiska respektive teoretiska kunskaper ska värderas av skola och samhälle är en evig fråga. Eva-Lotta Hultén tar sin utgångspunkt i den schweiziske pedagogen Johann Heinrich…

Read More

Johan Dahlbeck: Indoktrinering som pedagogiskt verktyg 

torsdag, mars 11, 2021

Utbildning handlar i stor utsträckning om att förmedla kollektiva berättelser som å ena sidan är engagerande och intresseväckande och å andra sidan skildrar världen vi lever i på…

Read More

Hrvoje Kap: Om likvärdighet och kvantitativa analyser

torsdag, november 26, 2020

Kvantitativa analyser av faktorer som sägs förklara den bristande likvärdigheten i skolan är svårtolkade. Hrvoje Kap menar att de slutsatser som dras mellan exempelvis “bakgrund” och “skolresultat” tolkas…

Read More

Stefan Sellbjer: Varför så arga? Tankar om två skoldebattpositioner

måndag, oktober 5, 2020

Read More

Ricky Harrisson: Vilken kunskap?

måndag, mars 16, 2020

Utbildning är inte bara inlärning. Utbildning bör också handla om kunskap och förståelse, om att erfara världen, uttrycka och tolka den, och ge elever en känsla av att…

Read More

Gunnar Cardell: Elever är inga kunskapskonstruktörer

måndag, mars 9, 2020

Även målmedvetet och idogt pluggande måste följas av spontana och oförutsägbara processer där det man pluggat in blir meningsfull kunskap. Det skriver Gunnar Cardell i en längre kommentar…

Read More

Mattias Björklund & Martin Nyman: Skola handlar inte enbart om mätbara kunskaper

måndag, december 16, 2019

Risken med att enögt vägledas av kunskapsmätningar, är att vi monterar ner det som svensk skola står för – en bildning som främjar både individens frihet och ett…

Read More

Anne-Marie Körling: Varför bara en kanelbulle?

torsdag, december 12, 2019

Detta med betyg och bedömning: Vad är det vi bedömer och hur ser vi på det vi lär i skolan? Vad innehåller det vi undervisar om? Vad är…

Read More

Fredrik Sandström: Det är ett svek att “anpassa bort” rätten att lära sig läsa och skriva

torsdag, december 5, 2019

Lärare som värnar alla elevers rätt att lära sig läsa och skriva kan paradoxalt nog framstå som “elevfientliga” i andras ögon. Men att överge strävan att alla elever…

Read More

Åke Sandstedt: Det är dags för lärarkåren att ta av sig offerkoftan

torsdag, november 28, 2019

Åke Sandstedt menar att lärare ska vara goda förebilder, både vad gäller djupa ämneskunskaper och i att våga ifrågasätta och stå upp för en demokratisk och human världsbild….

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Hanna Sjögren
Malin Tväråna

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »