Linnéa Lindqvist: Har vi råd med segregationen?

torsdag, november 7, 2019

Under Linnéa Lindqvists snart 15 år som lärare och skolledare i Stockholms och Göteborgs förorter har hon upplevt segregationens råhet på nära håll. Följ med till en av…

Läs mer

Sven-Eric Liedman: Den svenska skolan fungerar inte

måndag, november 4, 2019

Lärare som behandlas som trasproletariat. Friskolekoncerner som delar ut miljoner i vinster. Tomma platser på lärarutbildningarna. Sven-Eric Liedman menar att det är dags att inse att den svenska skolan…

Läs mer

Ulf Lundström: Vi måste återerövra läraryrkets själ

torsdag, oktober 24, 2019

I den intensiva reformeringen av skolan har läraryrkets själ gått förlorad; professionen har devalverats och läroplanen reducerats. Lärarna har pressats i riktning mot en roll som underordnad yrkesgrupp….

Läs mer

Malin Tväråna: Att reducera ämnet samhällskunskap till ‘kunskaper om’ fråntar ämnet dess mening

måndag, oktober 21, 2019

Skolverkets förslag till ny kursplan för samhällskunskapsämnet i grundskolan har tappat fokus på ämnets kärna – kritiskt granskande analys av samhällsfrågor och samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga metoder…

Läs mer

Göran Levin: Lärarna – fångar i systemet

torsdag, oktober 17, 2019

Den stora yrkeskåren lärare har inte fått ett ökat professionellt ansvar – trots reformer som syftat till just det. I stället formas skolans utveckling utifrån partipolitiska strider, där…

Läs mer

Göran Levin: Katederundervisning eller… eller… eller…

måndag, april 8, 2019

Det finns inte bara ett enda sätt att lägga upp undervisning, utan många. Inte minst beror det på innehållet – det vill säga vad eleverna ska lära sig.

Läs mer

Klas Roth: Det är dags att öppna upp tunnelseendet i skoldebatten!

måndag, mars 25, 2019

Författarna till boken Kunskapssynen och pedagogiken vill med konservativ ideologi, meritokrati och neurovetenskap fånga upp en skola i ”fritt fall”. Men är verkligen skolan i “fritt fall” eller…

Läs mer

Malin Tväråna: Mer forskning innan reformer genomförs

torsdag, november 8, 2018

Debatten om huruvida ett fokus på kunskapssyn är produktivt för skolan fortsätter. Malin Tväråna varnar för att denna lägger ut dimridåer för det som spelar roll – det…

Läs mer

Sten Svensson: Kunskapsrörelsens första våg 

torsdag, november 8, 2018

I en serie bestående av fyra artiklar beskriver Sten Svensson historien bakom dagens kunskapsdebatt. Dagens text startar 1979, då det fanns en oro för att kunskaperna inte längre…

Läs mer

Malin Ideland: Vad vi inte pratar om när vi pratar om kunskapssyn

måndag, november 5, 2018

Debatten om skolans kunskapssyn tycks outtömlig. Men vad är det som hamnar i skymundan när vi diskuterar denna fråga. Malin Ideland frågar sig om det inte är dags…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS