Malin Tväråna: Mer forskning innan reformer genomförs

torsdag, november 8, 2018

Debatten om huruvida ett fokus på kunskapssyn är produktivt för skolan fortsätter. Malin Tväråna varnar för att denna lägger ut dimridåer för det som spelar roll – det som händer i klassrummet. Hon efterlyser därför praktikgrundade studier om hur undervisning egentligen fungerar (red).

Läs mer

Sten Svensson: Kunskapsrörelsens första våg 

torsdag, november 8, 2018

I en serie bestående av fyra artiklar beskriver Sten Svensson historien bakom dagens kunskapsdebatt. Dagens text startar 1979, då det fanns en oro för att kunskaperna inte längre stod i centrum i den svenska skolan (red).

Läs mer

Malin Ideland: Vad vi inte pratar om när vi pratar om kunskapssyn

måndag, november 5, 2018

Debatten om skolans kunskapssyn tycks outtömlig. Men vad är det som hamnar i skymundan när vi diskuterar denna fråga. Malin Ideland frågar sig om det inte är dags att prata om något annat (red.). 

Läs mer

Frank Bach: Enfaktorsmodellen som förklaring till allt

måndag, november 5, 2018

Magnus Henrekson har lanserat en förklaringsmodell till de sjunkande skolresultaten och den låga attraktionsgraden för läraryrket i Sverige, vilken går ut på att konstruktivismen i skolans styrdokument har gett upphov till en rad olika negativa effekter. Men frågan är om modellen bygger på sanning, vilket utreds av Frank Bach. 

Läs mer

Isak Skogstad: Den exkluderande inkluderingen

måndag, oktober 29, 2018

Inkluderingsvågen som har svept över den svenska skolan kommer att stå oss dyrt. Trots de fina tankarna bakom inkludering har begreppet kidnappats av progressiva pedagoger och kommunekonomer. På sikt riskerar det skada demokratin, skriver läraren och skribenten Isak Skogstad (red).

Läs mer

Per Kornhall: Ärligt talat!

torsdag, oktober 25, 2018

Vem har eller har inte tillträde till debatten? Per Kornhall skriver med anledning av förra veckans artikel ”Populistisk skolpolitik har tagit över i Sverige”. (red.)

Läs mer

Lars-Christer Karlsson: Relationen mellan fakta och förmåga

torsdag, oktober 4, 2018

Relationen mellan personer som debatterar skolfrågor skulle behöva präglas mer av nyfikenhet och mindre av rätt/fel, skriver Lars-Christer Karlsson.

Läs mer

Ulla Peterson: Kunskaper för skolan eller för livet?

måndag, juni 18, 2018

Vilken nytta eller glädje förväntas vi ha av det vi lär oss i skolan, undrar Ulla Peterson i detta inlägg om skolkunskaper. 

Läs mer

Eva-Lotta Hultén: Så kan skolan stå emot den auktoritära vind som sveper över världen

måndag, juni 18, 2018

Katederundervisning, disciplin och krav lyfts flitigt fram i skoldebatten. Men elever i skolan är vare sig hundar som ska dresseras eller datamaskiner som kan programmeras. De är levande, kännande individer, med egna tankar och behov. Skolan behöver därför guida unga människor till att bli empatiska, solidariska medborgare, samtidigt som vi fokuserar på kunskaper, menar Eva-Lotta Hultén. 

Läs mer

Stefan Sellbjer: En tsunami av verb

torsdag, maj 31, 2018

Är det ordning och reda i det svenska utbildningssystemet vad gäller relationen mellan fakta och färdigheter. Svaret är nej, enligt Stefan Sellbjer. 

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter