Göran Levin: Katederundervisning eller… eller… eller…

måndag, april 8, 2019

Det finns inte bara ett enda sätt att lägga upp undervisning, utan många. Inte minst beror det på innehållet – det vill säga vad eleverna ska lära sig.

Läs mer

Klas Roth: Det är dags att öppna upp tunnelseendet i skoldebatten!

måndag, mars 25, 2019

Författarna till boken Kunskapssynen och pedagogiken vill med konservativ ideologi, meritokrati och neurovetenskap fånga upp en skola i ”fritt fall”. Men är verkligen skolan i “fritt fall” eller…

Läs mer

Malin Tväråna: Mer forskning innan reformer genomförs

torsdag, november 8, 2018

Debatten om huruvida ett fokus på kunskapssyn är produktivt för skolan fortsätter. Malin Tväråna varnar för att denna lägger ut dimridåer för det som spelar roll – det…

Läs mer

Sten Svensson: Kunskapsrörelsens första våg 

torsdag, november 8, 2018

I en serie bestående av fyra artiklar beskriver Sten Svensson historien bakom dagens kunskapsdebatt. Dagens text startar 1979, då det fanns en oro för att kunskaperna inte längre…

Läs mer

Malin Ideland: Vad vi inte pratar om när vi pratar om kunskapssyn

måndag, november 5, 2018

Debatten om skolans kunskapssyn tycks outtömlig. Men vad är det som hamnar i skymundan när vi diskuterar denna fråga. Malin Ideland frågar sig om det inte är dags…

Läs mer

Frank Bach: Enfaktorsmodellen som förklaring till allt

måndag, november 5, 2018

Magnus Henrekson har lanserat en förklaringsmodell till de sjunkande skolresultaten och den låga attraktionsgraden för läraryrket i Sverige, vilken går ut på att konstruktivismen i skolans styrdokument har…

Läs mer

Isak Skogstad: Den exkluderande inkluderingen

måndag, oktober 29, 2018

Inkluderingsvågen som har svept över den svenska skolan kommer att stå oss dyrt. Trots de fina tankarna bakom inkludering har begreppet kidnappats av progressiva pedagoger och kommunekonomer. På…

Läs mer

Per Kornhall: Ärligt talat!

torsdag, oktober 25, 2018

Vem har eller har inte tillträde till debatten? Per Kornhall skriver med anledning av förra veckans artikel ”Populistisk skolpolitik har tagit över i Sverige”. (red.)

Läs mer

Lars-Christer Karlsson: Relationen mellan fakta och förmåga

torsdag, oktober 4, 2018

Relationen mellan personer som debatterar skolfrågor skulle behöva präglas mer av nyfikenhet och mindre av rätt/fel, skriver Lars-Christer Karlsson.

Läs mer

Ulla Peterson: Kunskaper för skolan eller för livet?

måndag, juni 18, 2018

Vilken nytta eller glädje förväntas vi ha av det vi lär oss i skolan, undrar Ulla Peterson i detta inlägg om skolkunskaper. 

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS