Björn Kindenberg: Polariserade kunskapsdiskussioner

onsdag, september 15, 2010

Debatten om skolan blir ofta väldigt förenklad. Begrepp ställs mot varandra: ”kunskapsskola”  mot ”flumskola”, ”katederundervisning” mot ”progressivism”, ”faktainlärning” mot ”färdighetsträning”, ”ordning och reda” mot ”kreativitet” och så vidare….

Läs mer

8. Undervisningens försvinnande – reclaiming teaching

onsdag, september 15, 2010

Begreppen ”undervisning” och ”undervisningsmetoder” försvann under 1990-talet. Undervisningsbegreppet hade kommit att förknippas med kritiken av den traditionella klassundervisningen och fått en negativ laddning. Samtidigt ökade olika individualiserade arbetsformer…

Läs mer

4. Skolan måste förändras därför att samhället har förändrats!

torsdag, september 9, 2010

Är skolan en ö utan förbindelse med det samhälleliga fastlandet? Man får lätt det intrycket när man lyssnar till dagens skoldebatt. Var finns diskussionen om att skolan måste…

Läs mer

3. Vart tog den värdefulla bildningen vägen?

onsdag, september 8, 2010

Bildning är inte något man talar om i skoldebatten. Borde vi göra det eller är det något som är självklart för alla? Ordet bildning har betytt olika saker…

Läs mer

Jan Thavenius: Det tertiära lärandet

onsdag, september 8, 2010

Decennium efter decennium har det talats om hur svårt det är att planera undervisning i ett samhälle som är i snabb förändring. Lösningen har hetat ”det livslånga lärandet”….

Läs mer

Ingrid Carlgren: Vad gör vi åt de växande klyftorna?

torsdag, augusti 26, 2010

Skolfrågor sägs vara viktiga i valet. De rödgrönas kompromiss om betyg från åk 7 hanterades i media som en stor händelse. Ja, så stor att Henrik Brors i…

Läs mer

Sven-Eric Liedman: Skolan – spegel eller motvikt?

tisdag, juni 22, 2010

Hur kan man se på sambandet mellan det som sker i skolan och det som sker i livet utanför skolan? Ska skolan vara en spegelbild av dagens samhälle…

Läs mer

Ina Alm: Flumskolans nya ansikte

tisdag, april 20, 2010

En rubrik under Brännpunkt i Svenska Dagbladet den 6 mars lyder “Hårdare tag” ger inte färre brott. Artikeln handlar om regeringspartiernas kriminalpolitik för att bemöta ungdomskriminalitet. Genom att…

Läs mer

Jan Thavenius: Kunskap och kunskap

tisdag, april 13, 2010

Två olika sätt att se på kunskap har kämpat om herraväldet i demokratierna, skriver Björn Elmbrant i Dom där uppe – dom där nere. Om demokratin i Sverige…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Trivialskolan

torsdag, februari 4, 2010

Trivialskolan var en skolform som fanns från åtminstone 1315 fram till 1905 då den ersattes av realskolan. På så vis kan man säga att trivialskolan är en slags…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS