Klas Lindelöf: Dinosaur

onsdag, februari 18, 2015

Det var en gång för länge sedan en liten sexårig kille, min äldste son. En morgon vaknade jag av märkliga brummande, hummande och pipande ljud från hans rum….

Läs mer

Jan Thavenius: Växa som människa

torsdag, januari 29, 2015

Kultur- och utbildningsministrarna har börjat röra på sig. I måndags skrev Alice Bah Kuhnke och Gustav Fridolin tillsammans en artikel i Expressen, ”Skolan ska genomsyras av kulturen”. Det…

Läs mer

Majken Humle: Fröken Nibe trodde att något var rätt

onsdag, januari 21, 2015

Axel Sandemose (1899-1965) skriver i romanen ”En flykting korsar sitt spår” (1933) att skräcken för det som inte är rätt, länge hade hindrat honom från att skriva om…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Vilken betydelse har betygen?

måndag, november 17, 2014

Frågan om betyg kan inte reduceras till vilken årskurs de ska sättas i. Dagens betygssystem påverkar skolans inre arbete under hela skoltiden. Betygssystemet styr i en riktning som…

Läs mer

Ingemar Berglund: Liberal skolpolitik

söndag, oktober 12, 2014

Den amerikanska filosofen och liberalen Martha Nussbaum har skrivit en mycket intressant artikel, Skills for life,  som skulle kunnat vara sprängstoff i den svenska valdebatten om skolan, men…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Vart tog skoldebatten vägen?

söndag, september 7, 2014

Trots att skolan sägs vara den viktigaste frågan i valet verkar debatten tappat både substans och sting. Inte på länge har oppositionen haft ett sån’t guldläge, men ingen…

Läs mer

Sven-Eric Liedman: Folkpartiets skolpolitik

söndag, augusti 24, 2014

S.O.S. kommer före valet att kommentera de olika partiernas skolpolitik – i en artikel för varje parti – och hoppas att partiföreträdare kan skriva svarsartiklar som vi kan…

Läs mer

Jan Thavenius: Kunskapens levande centrum

måndag, juni 16, 2014

Kunskapsskolan ska återupprättas. Så sägs det. Som om inte skolan alltid varit en kunskapsskola av något slag.

Läs mer

Bosse Müller: Ta kontrollen över den digitala tekniken

torsdag, maj 15, 2014

Dagens digitala teknik styr skolans pedagogiska arbete på ett sätt som inte alltid är önskvärt. Men man kan arbeta annorlunda med mer av utforskande och med mer egenproduktion,…

Läs mer

Jan Nilsson: Att ta ansvar för sitt lärande

måndag, april 14, 2014

Ibland nämns elevers “eget arbete” och “forskning” som inslag i “progressiv” undervisning. Men ingenting kan vara felaktigare om arbetet inte har med kunskapsutveckling att göra. Här visar Jan…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS