Per Kornhall: Ärligt talat!
torsdag, oktober 25, 2018
Vem har eller har inte tillträde till debatten? Per Kornhall skriver med anledning av förra veckans artikel ”Populistisk skolpolitik har tagit över i Sverige”. (red.)
Vem har eller har inte tillträde till debatten? Per Kornhall skriver med anledning av förra veckans artikel ”Populistisk skolpolitik har tagit över i Sverige”. (red.)
Relationen mellan personer som debatterar skolfrågor skulle behöva präglas mer av nyfikenhet och mindre av rätt/fel, skriver Lars-Christer Karlsson.
Vilken nytta eller glädje förväntas vi ha av det vi lär oss i skolan, undrar Ulla Peterson i detta inlägg om skolkunskaper.
Katederundervisning, disciplin och krav lyfts flitigt fram i skoldebatten. Men elever i skolan är vare sig hundar som ska dresseras eller datamaskiner som kan programmeras. De är levande,…
Är det ordning och reda i det svenska utbildningssystemet vad gäller relationen mellan fakta och färdigheter. Svaret är nej, enligt Stefan Sellbjer.
Lärare i alla ämnen har resurser, som vi kanske inte tänker på, menar Alex Quigley. Vi bär med oss ett ordförråd som elever har nytta av och som…
Idag publicerar S.O.S. ännu en refuserad artikel, tänkt som svar på Henreksons påstående om att pedagoger tiger ihjäl kritiken. Sverker Lindblad fick nej av Göteborgs-Posten. Här är hans…
Förskolan motiveras allt mer som plats för undervisning och utbildning, samtidigt som förutsättningarna för detta minskar, skriver Ingegerd Tallberg-Broman. (red.)
Vad handlar debatten om skolans kunskapssyn om, egentligen? Ingrid Carlgren ser en underliggande agenda där kunskap åt vissa – snarare än kunskap åt alla – verkar vara målet….
“Fakta” har en särskild status i skoldebatten. Men frågan är vad fakta egentligen är? Vad har de för betydelse? Anders Jönsson problematiserar vad fakta är, hur de görs…