Per Kornhall: Ärligt talat!

torsdag, oktober 25, 2018

Vem har eller har inte tillträde till debatten? Per Kornhall skriver med anledning av förra veckans artikel ”Populistisk skolpolitik har tagit över i Sverige”. (red.)

Read More

Lars-Christer Karlsson: Relationen mellan fakta och förmåga

torsdag, oktober 4, 2018

Relationen mellan personer som debatterar skolfrågor skulle behöva präglas mer av nyfikenhet och mindre av rätt/fel, skriver Lars-Christer Karlsson.

Read More

Ulla Peterson: Kunskaper för skolan eller för livet?

måndag, juni 18, 2018

Vilken nytta eller glädje förväntas vi ha av det vi lär oss i skolan, undrar Ulla Peterson i detta inlägg om skolkunskaper. 

Read More

Eva-Lotta Hultén: Så kan skolan stå emot den auktoritära vind som sveper över världen

måndag, juni 18, 2018

Katederundervisning, disciplin och krav lyfts flitigt fram i skoldebatten. Men elever i skolan är vare sig hundar som ska dresseras eller datamaskiner som kan programmeras. De är levande,…

Read More

Stefan Sellbjer: En tsunami av verb

torsdag, maj 31, 2018

Är det ordning och reda i det svenska utbildningssystemet vad gäller relationen mellan fakta och färdigheter. Svaret är nej, enligt Stefan Sellbjer. 

Read More

Alex Quigley: Att överbrygga klyftan i ordförråd

måndag, maj 21, 2018

Lärare i alla ämnen har resurser, som vi kanske inte tänker på, menar Alex Quigley. Vi bär med oss ett ordförråd som elever har nytta av och som…

Read More

Sverker Lindblad: Bekymmersamt om pedagogiska problem

måndag, januari 29, 2018

Idag publicerar S.O.S. ännu en refuserad artikel, tänkt som svar på Henreksons påstående om att pedagoger tiger ihjäl kritiken. Sverker Lindblad fick nej av Göteborgs-Posten. Här är hans…

Read More

Ingegerd Tallberg-Broman: Förskolan och kunskapsnationslogiken

torsdag, januari 25, 2018

Försko­lan motiveras allt mer som plats för undervisning och utbildning, samtidigt som förut­sättningarna för detta minskar, skriver Ingegerd Tallberg-Broman. (red.)

Read More

Ingrid Carlgren: En bildningsskola för alla – eller ”olika för olika”?

måndag, januari 15, 2018

Vad handlar debatten om skolans kunskapssyn om, egentligen? Ingrid Carlgren ser en underliggande agenda där kunskap åt vissa – snarare än kunskap åt alla – verkar vara målet….

Read More

Anders Jönsson: Vad är egentligen ”fakta”?

måndag, december 11, 2017

“Fakta” har en särskild status i skoldebatten. Men frågan är vad fakta egentligen är? Vad har de för betydelse? Anders Jönsson problematiserar vad fakta är, hur de görs…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »