Bosse Müller: Ta kontrollen över den digitala tekniken

torsdag, maj 15, 2014

Dagens digitala teknik styr skolans pedagogiska arbete på ett sätt som inte alltid är önskvärt. Men man kan arbeta annorlunda med mer av utforskande och med mer egenproduktion,…

Läs mer

Jan Nilsson: Att ta ansvar för sitt lärande

måndag, april 14, 2014

Ibland nämns elevers “eget arbete” och “forskning” som inslag i “progressiv” undervisning. Men ingenting kan vara felaktigare om arbetet inte har med kunskapsutveckling att göra. Här visar Jan…

Läs mer

Leif Tjärnstig: Lusten, ordningen och lärandet

söndag, mars 30, 2014

PISA-undersökningen upplyser oss om att ordning och trivsel i klassrummet är en betydelsefull faktor för elevernas lärande. Med närmast reflexmässig handlingskraft tillsätts en utredning som ska se över…

Läs mer

Ola Helenius: Makten över skolans innehåll

onsdag, mars 26, 2014

För några år sedan undervisade jag biologistudenter som normalt inte är kända för sin matematikentusiasm. Examinationen var att modellera ett biologiskt fenomen med hjälp av en mjukvara vi…

Läs mer

Andreas Fejes och Mattias Nylund: Sätt kunskapsfrågan i centrum i svensk yrkesutbildning!

onsdag, februari 19, 2014

Gymnasiereformen 2011 har delat upp gymnasiet i studieförberedande och yrkesförberedande program, i “teoretiska” och “praktiska” studiegångar. Bakom denna reform finns föreställningen att många elever helst vill slippa “teori”…

Läs mer

Maria Wallin: Den skenbara skoldebatten

söndag, februari 9, 2014

Min dotter sitter och pluggar sin kemiläxa – snart är det prov. Hon har ingen lärobok. Hon har med sin mobil fått fota kapitlet, för andra klasser måste…

Läs mer

Jan Thavenius: Varken ”eget arbete” eller ”katederundervisning”

onsdag, januari 29, 2014

Min första ordinarie lärartjänst var på en grundskola i Malmö. Den låg i en gammal arbetarstadsdel. Men arbetarna hade flyttat ut i förorterna. Dit forslades också en del…

Läs mer

Sten Svensson: Att ha låg kvalitet som affärsidé

torsdag, december 19, 2013

De fristående skolorna brukar framhäva att de har hög kvalitet och att de har bättre resultat än de kommunala skolorna. Det stämmer i många fall men det finns…

Läs mer

Olle Holmberg: Hatet mot progressivismen

måndag, december 16, 2013

De återkommande attackerna mot progressivismen och reformpedagogiken är ett annat sätt att driva kritiken mot den s.k. flumskolan vidare. Håller den gamla Kunskapsrörelsen från 70-talet på att återuppstå?…

Läs mer

Jonn Lantz: Flumskolan 2.0

torsdag, november 21, 2013

Dagens skolpolitik betonar faktakunskaper för att de är lätta att bedöma, skriver Jonn Lantz.  Men behöver vi verkligen en skola som är optimerad för bedömning? Jonn Lantz ifrågasätter…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS