Ingemar Berglund: Socialdemokraterna och skolpolitiken

onsdag, oktober 3, 2012

Det är oroande att den rapport som tycks bli särskilt betydelsefull för socialdemokraterna när de ska forma den framtida skolpolitiken är så snäv, så relativt okunnig och så…

Läs mer

Jonas Aspelin: En tredje väg för skolan

måndag, maj 28, 2012

Jonas Aspelin försöker i denna artikel ange en tredje väg mellan den “traditionella lärarcentrerade skolan” och den “progressiva elevcentrerade skolan”, mellan “kunskapsskolan” och “omsorgsskolan”. Aspelins konstruktiva försök bör…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Varför tar inte skoldebatten fart?

måndag, april 23, 2012

Läraryrkets status, undervisningens kvalitet, de sjunkande kunskapsresultaten, de ökande klyftorna och den minskande likvärdigheten är exempel på frågor som av många uppfattas som stora problem i skolan idag…

Läs mer

Synne Myreböe: Harrissons bildning

torsdag, april 19, 2012

På SvDs Brännpunkt den 1 april framhåller Dick Harrisson och Katarina Harrison Lindbergh att bildningstanken behöver en folkrörelse och att kunskap måste få en högre, mer prestigefull plats…

Läs mer

Veronica Flodin: Kunskapens didaktiska problem

torsdag, mars 1, 2012

I Magnus Hultén intressanta debattartikel ”Kunskapens didaktik” (23/2), skulle jag vilja problematisera en underliggande kunskapssyn samt två påståenden: att kunskapen förvanskas i skolan samt att ett problem med…

Läs mer

Magnus Hultén: Kunskapens didaktik

torsdag, februari 23, 2012

Ett problem med dagens kunskapstrend är att den upplöser distinktionen mellan skolkunskap och annan kunskap och vetenskap. Elevernas bristande erfarenhet från utbildningsvärldens olika ämnesområden gör att de ofta…

Läs mer

Eva-Lotta Hultén: Ordning och reda ger ingen utdelning

fredag, januari 27, 2012

Stora delar av Jan Björklunds skolpolitik har prövats på ett hundratal skolor i Sverige i det så kallade Quadricepsprogrammet. Ett program inspirerat av Lorraine Monroes skolor i Harlem….

Läs mer

Lisa Backhans: Öppet brev till beslutsfattare om musikundervisning

fredag, december 16, 2011

Det pågår en nedmontering av kulturen i skolan. Kommunerna är inte intresserade, säger Lisa Backhans i den här artikeln.  Detta ointresse ska ses mot bakgrund av en långvarig…

Läs mer

Björn Johannesson: Kunskap och jämlikhet

måndag, december 5, 2011

Skolan skall gestalta och förmedla alla människors lika värde. Det är definitionen av jämlikhet, enligt Nationalencyklopedin. Skolan är tänkt att vara kompenserande och utjämnande. Trots det fungerar skolan…

Läs mer

Jan Thavenius: “Enorma möjligheter till demokratisering”

fredag, oktober 21, 2011

Aldrig förr har demokratin varit så utbredd som nu och samtidigt betytt så lite sägs det i diskussionen. De liberala demokratierna, skriver parisprofessorn Chantal Mouffe i Radical Democracy,…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS