Björn Johannesson: Kunskap och jämlikhet

måndag, december 5, 2011

Skolan skall gestalta och förmedla alla människors lika värde. Det är definitionen av jämlikhet, enligt Nationalencyklopedin. Skolan är tänkt att vara kompenserande och utjämnande. Trots det fungerar skolan…

Läs mer

Jan Thavenius: “Enorma möjligheter till demokratisering”

fredag, oktober 21, 2011

Aldrig förr har demokratin varit så utbredd som nu och samtidigt betytt så lite sägs det i diskussionen. De liberala demokratierna, skriver parisprofessorn Chantal Mouffe i Radical Democracy,…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Deweys misstag

måndag, september 26, 2011

En nidbild av progressiv pedagogik är att den förespråkar en pedagogik där barnen lämnas åt sig själva att upptäcka världen och kunskaperna – liksom att den sociala fostran…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Barnet och/eller kunskapen i centrum

tisdag, september 13, 2011

På 1970-talet arbetade jag som skolpsykolog i Värmland och fick i den rollen besöka många skolor. Starkast intryck gjorde de häftiga striderna i förhållande till läroplanen. Lärarna grupperade…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Progressivismens många ansikten

måndag, september 5, 2011

I sin andra artikel om progressivismen skriver Ingrid Carlgren om hur sammanhangen för progressivismen såväl som dess innehåll förändrats under 1900-talet.

Läs mer

Ingrid Carlgren: Behövs en ny progressiv pedagogisk rörelse?

måndag, augusti 29, 2011

I några artiklar kommer Ingrid Carlgren att lyfta och kritiskt granska några aspekter av progressivism. I den här första artikeln introduceras progressivismtemat utifrån problemet med den polariserade skoldebatten….

Läs mer

Inger Eriksson: Katederundervisningen fungerar i Finland och Finland är bra i PISA … eller?

måndag, juni 13, 2011

I Sverige har det under flera år drivits ett massivt medialt drev mot svensk skola (nästan som drevet mot Mona Sahlin vid Tobleroneaffären). Just nu är det är…

Läs mer

Johan Kant: Resultatstyrningen är inte genomförd!

fredag, maj 27, 2011

Skolan har debatterats flitigt under våren i alla tänkbara media. Många förklaringar har presenterats till svensk skolas problem. En aspekt som ingen av alla kunniga debattörer har lyft…

Läs mer

Sven-Eric Liedman: Zaremba och kunskapen

torsdag, april 28, 2011

Förra sommaren när jag var i Hamburg läste jag den stora lokala tidningen Die Welt. Särskilt fäste jag mig vid en ledare som handlade om skolans elände i…

Läs mer

Björn Kindenberg: ”Sönderfallet”

fredag, april 8, 2011

Dagens Nyheter inledde igår en artikelserie om skolan med den dystopiska titeln “Sönderfallet”. Den första delen är Maciej Zarembas reportage om Tolvåkerskolan, känd som en skola i kaos. Här…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS