Filippa Mannerheim: De nationella proven gör svensklärare till lydiga nickedockor

måndag, oktober 7, 2019

De nationella provens bedömningsanvisningar har försatt svensklärare i ett tillstånd av bedömningsvånda och förnedrande osäkerhet kring den egna bedömarkompetensen. Filippa Mannerheim pekar på tre stora problem med bedömning…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Vad är nytt i de nya kursplanerna?

torsdag, september 26, 2019

De föreslagna kursplanerevideringarna sägs betona faktakunskaper och förenklade kunskapskrav. Men kunskapskraven är innehållslösa snarare än förenklade. Frågan är om inte en missriktad vilja att förenkla tvärtom skapar fler…

Läs mer

Björn Kindenberg: Kunskapskraven är inte kärnfysik

torsdag, mars 29, 2018

Kunskapskraven är på tapeten och har debatterats inte minst här på S.O.S. Björn Kindenberg reflekterar här kring denna debatt, dess oavsedda bieffekter och dess undertoner, i hopp om…

Läs mer

Lars Lagheim: Backa bandet – ersätt kunskapskrav med kompetenskrav

fredag, mars 23, 2018

 Tydliga betygskrav är ingen omöjlighet, men det krävs att vi backar bandet och ersätter de svårtolkade kunskapskraven med lärares professionella bedömning utifrån ett framhävt centralt innehåll i kombination…

Läs mer

Håkan Sjöberg: Svårt att skolutveckla sig ur skolraset

tisdag, mars 20, 2018

Orealistiska kunskapskrav och lärares långtgående skyldigheter orsakar didaktiska problem. Skolan behöver en diskussion om bildningsideal och synen på skolutveckling. (red.)

Läs mer

Stefan Sellbjer: Replik på kommentarer om kunskapskrav

måndag, mars 12, 2018

Stefan Sellbjer besvarar i denna artikel samlat de kommentarer som inkommit till hans mycket lästa och kommenterade artikel om ett i medierna för tillfället mycket uppmärksammat ämne, nämligen…

Läs mer

Stefan Sellbjer: Kunskapskrav för superbarn?

måndag, februari 26, 2018

När professorer inom olika ämnesområden i en undersökning gav sig i kast med uppgiften att hitta en progression kunskapskravens formuleringar mellan olika årskurser och skolformer, så gick de…

Läs mer

Skuggan – Ingrid Carlgren: Undervisning och läroplanernas janusansikte

torsdag, oktober 6, 2016

Kriterierna för att bedöma elevernas kunskaper, formulerade som kunskapskrav, har alltmer kommit att betraktas som de kunskaper eleverna ska lära sig sig, skriver Ingrid Carlgren. (red

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS