Sten Svensson: Kunskapsrörelsens tredje våg – kunskapsargumenten i ny förpackning

torsdag, december 6, 2018

I den fjärde och sista i en serie om upphovet till dagens kunskapsdebatt beskriver Sten Svensson hur argument från 1980-talets kunskapsrörelse idag fått en ny förpackning. När de borgerliga kritikerna av den sammanhållna skolan nu fått allt de vill ha: fritt skolval, fristående skolor, konkurrens, skolpeng, aktiebolag, målstyrning, fasta kunskapskrav och skarpa skolinspektioner – då används istället kunskapsargumenten för att skyla över skolmisslyckandet (red.) 

Läs mer

Sten Svensson: Debatten om kunskapssyn och arbetsformer  

måndag, januari 22, 2018

Kritiken av grundskolans kunskapssyn och arbetsformer går tillbaka till 1970-talet och riktar sig i grunden mot den sammanhållna grundskolan, skriver Sten Svensson. (red.)

Läs mer

Jan Thavenius: Formalismens ofantliga skräplast

måndag, maj 18, 2015

Med formalism och abstrakta analysövningar riskerar undervisningen att reduceras till det lätt mätbara. Jan Thavenius fortsätter här sin analys av vetenskaps- och kunskapssyn. (red)

Läs mer

Jan Thavenius: Hårda tider och kalla fakta

måndag, maj 11, 2015

Kunskap frambringas och används med olika syften i olika sociala sammanhang. Det skriver Jan Thavenius som här diskuterar vetenskaps- och kunskapssyn med anledning av en artikel i Dagens Nyheter. (red)

Läs mer

Mats Björnsson: Icke-kognitiva förmågor

torsdag, april 4, 2013

Ska man betygsätta sådant som ordningsamhet, intresse, envishet? Det är förmågor som har betydelse för elevens framgång senare i livet – och också för de ämnesteoretiska studierna i skolan. (red)

Läs mer

Magnus Hultén: Kunskapens didaktik

torsdag, februari 23, 2012

Ett problem med dagens kunskapstrend är att den upplöser distinktionen mellan skolkunskap och annan kunskap och vetenskap. Elevernas bristande erfarenhet från utbildningsvärldens olika ämnesområden gör att de ofta misstolkar uppgifterna. Det som lärarna uppfattar som bristande kunskaper hos eleverna kan lika väl vara bristande erfarenheter, anser Magnus Hultén. (red)

Läs mer

Johan Kant: Hög tid att ändra skolans tänkande

fredag, januari 27, 2012

Gör upp med gammalt tänkande kring kunskap och kunskapsinhämtning. Lämna  normalfördelningskurvans föråldrade kunskapssyn och tro istället på elevernas möjligheter att nå målen. Det är några av Johans Kants förslag på hur skolan kan förbättras. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter