måndag, mars 11, 2019
Med utgångspunkt i Sten Svenssons artikelserie på S.O.S. i fyra delar om kunskapsdebatten och kunskapsrörelsen i Sverige, för Jonas Linderoth här en diskussion som i ett antal punkter…
Read More
torsdag, december 6, 2018
I den fjärde och sista i en serie om upphovet till dagens kunskapsdebatt beskriver Sten Svensson hur argument från 1980-talets kunskapsrörelse idag fått en ny förpackning. När de…
Read More
måndag, januari 22, 2018
Kritiken av grundskolans kunskapssyn och arbetsformer går tillbaka till 1970-talet och riktar sig i grunden mot den sammanhållna grundskolan, skriver Sten Svensson. (red.)
Read More
måndag, maj 18, 2015
Med formalism och abstrakta analysövningar riskerar undervisningen att reduceras till det lätt mätbara. Jan Thavenius fortsätter här sin analys av vetenskaps- och kunskapssyn. (red)
Read More
måndag, maj 11, 2015
Kunskap frambringas och används med olika syften i olika sociala sammanhang. Det skriver Jan Thavenius som här diskuterar vetenskaps- och kunskapssyn med anledning av en artikel i Dagens…
Read More
torsdag, april 4, 2013
Ska man betygsätta sådant som ordningsamhet, intresse, envishet? Det är förmågor som har betydelse för elevens framgång senare i livet – och också för de ämnesteoretiska studierna i…
Read More
torsdag, februari 23, 2012
Ett problem med dagens kunskapstrend är att den upplöser distinktionen mellan skolkunskap och annan kunskap och vetenskap. Elevernas bristande erfarenhet från utbildningsvärldens olika ämnesområden gör att de ofta…
Read More
fredag, januari 27, 2012
Gör upp med gammalt tänkande kring kunskap och kunskapsinhämtning. Lämna normalfördelningskurvans föråldrade kunskapssyn och tro istället på elevernas möjligheter att nå målen. Det är några av Johans Kants…
Read More