Anette Jahnke: Är det på DN Debatt beslut ska tas om vad elever ska lära sig?

onsdag, oktober 9, 2019

Den debatt som förs om Skolverkets förslag till kursplanerevidering riskerar att förskjuta inflytandet över revideringsarbetet till högljudda debattörer med åtkomst till exklusiva åsiktsforum, såsom DN:s debattsidor.  Rimligen borde…

Read More

Peter Habbe: Ämneskarta viktigare än faktamängd i kursplanerna

tisdag, oktober 1, 2019

Istället för en debatt om det centrala innehållets kvantitet, en debatt som uppstått kring kursplanereviderings förslag av minskning av historieämnets stoffmängd, så bör vi fokusera på kunskapens kvaliteter….

Read More

Björn Kindenberg: Behåll Antiken – men med förnuft

tisdag, oktober 1, 2019

Försvaret av Antiken som centralt innehåll i historieämnets kursplan, ett försvar som föranletts av Skolverkets uppmärksammade strykningsförslag, behöver vägledas av någonting annat än uppfattningen att Skolverket är en…

Read More

Ingrid Carlgren: Vad är nytt i de nya kursplanerna?

torsdag, september 26, 2019

De föreslagna kursplanerevideringarna sägs betona faktakunskaper och förenklade kunskapskrav. Men kunskapskraven är innehållslösa snarare än förenklade. Frågan är om inte en missriktad vilja att förenkla tvärtom skapar fler…

Read More

J. Abner Peddiwell: Sagan om den sabeltandade läroplanen

torsdag, december 13, 2018

Den nutida debatten om ett traditionellt kontra ett progressivistiskt bildningsideal går långt tillbaka i tiden, visar J. Abne Peddiwell i en föreläsning som återges här på Skola och…

Read More

Eva-Lotta Hultén: Dunkla kunskapskrav

söndag, mars 1, 2015

I två tidigare artiklar har problemen med att tolka och använda kursplanerna belysts – i Caroline Libergs ”Jag måste använda ord när jag talar till er!” och i…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »