onsdag, oktober 9, 2019
Den debatt som förs om Skolverkets förslag till kursplanerevidering riskerar att förskjuta inflytandet över revideringsarbetet till högljudda debattörer med åtkomst till exklusiva åsiktsforum, såsom DN:s debattsidor. Rimligen borde…
Read More
tisdag, oktober 1, 2019
Istället för en debatt om det centrala innehållets kvantitet, en debatt som uppstått kring kursplanereviderings förslag av minskning av historieämnets stoffmängd, så bör vi fokusera på kunskapens kvaliteter….
Read More
tisdag, oktober 1, 2019
Försvaret av Antiken som centralt innehåll i historieämnets kursplan, ett försvar som föranletts av Skolverkets uppmärksammade strykningsförslag, behöver vägledas av någonting annat än uppfattningen att Skolverket är en…
Read More
torsdag, september 26, 2019
De föreslagna kursplanerevideringarna sägs betona faktakunskaper och förenklade kunskapskrav. Men kunskapskraven är innehållslösa snarare än förenklade. Frågan är om inte en missriktad vilja att förenkla tvärtom skapar fler…
Read More
torsdag, december 13, 2018
Den nutida debatten om ett traditionellt kontra ett progressivistiskt bildningsideal går långt tillbaka i tiden, visar J. Abne Peddiwell i en föreläsning som återges här på Skola och…
Read More
söndag, mars 1, 2015
I två tidigare artiklar har problemen med att tolka och använda kursplanerna belysts – i Caroline Libergs ”Jag måste använda ord när jag talar till er!” och i…
Read More