Jan Thavenius: Varken ”eget arbete” eller ”katederundervisning”

onsdag, januari 29, 2014

Min första ordinarie lärartjänst var på en grundskola i Malmö. Den låg i en gammal arbetarstadsdel. Men arbetarna hade flyttat ut i förorterna. Dit forslades också en del…

Läs mer

Olle Holmberg: Hatet mot progressivismen

måndag, december 16, 2013

De återkommande attackerna mot progressivismen och reformpedagogiken är ett annat sätt att driva kritiken mot den s.k. flumskolan vidare. Håller den gamla Kunskapsrörelsen från 70-talet på att återuppstå?…

Läs mer

Elisabeth Carlsson: Hur många har en Matts eller en Rutger?

måndag, november 18, 2013

Hur får man till undervisning i ett klassrum där koncentrationen ständigt bryts av olika ljud, spring eller utbrott? Hur gör man för att skapa en god miljö för…

Läs mer

Bernt Karlsson: Vem diskuterar undervisning i dagens skoldebatt?

måndag, november 11, 2013

Som pensionär kan jag inte låta bli att fundera över om den aktuella debatten om skolan handlar om det jag upplevt under min yrkesverksamma tid. Man får en…

Läs mer

Ingemar Berglund: Serendipity

måndag, juni 17, 2013

Skolan präglas av detaljerade kursplaner men det är i mötet mellan människor med olika erfarenheter, kunskaper, värderingar och idéer som ny kunskap uppstår, skriver Ingemar Berglund.

Läs mer

Philip Lantz : Vi måste ställa oss frågan: ”Vad ska vi lära oss?”

torsdag, juni 13, 2013

Skolan behöver satsa mer på social kompetens, samarbetsförmåga, tolerans med mera och läroplanerna behöver utformas för att stärka dessa förmågor, skriver Philip Lantz . (red)  

Läs mer

Christer Wigerfelt: Morgondagens kunskap skapas på nya arenor

måndag, juni 10, 2013

Har vi en utbildningskris? Ja det finns tecken på kris i alla utbildningsinstitutioner på alla nivåer både i Sverige och internationellt, skriver Christer Wigerfelt. (red)  

Läs mer

Lennart Swahn: Skolans fundamentala problem är läraren som undervisare

måndag, mars 25, 2013

Skolan kommer de närmaste tre till fem åren att genomgå mera radikala förändringar än under de senaste 150 åren. Det är den moderna informations- och kommunikationsteknologin ICT som…

Läs mer

Ingemar Berglund: Hjärnan är som en skog

torsdag, mars 7, 2013

Den utbildningspolitiska debatten utgår ifrån ett snävt perspektiv på hur hjärnan fungerar.  När det gäller lagring av sinnesintryck och kunskaper och hur vi minns, finns det i den…

Läs mer

Jan Thavenius: Skolpolitik – ett alternativ

måndag, februari 11, 2013

I en tidigare artikel diskuterade jag olika tänkesätt och metoder som varit styrande i samhällsutvecklingen. Främst ägnade jag mig åt den teknokratiska modellen och bristen på kvalificerade offentliga…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS