Ingemar Berglund: Serendipity

måndag, juni 17, 2013

Skolan präglas av detaljerade kursplaner men det är i mötet mellan människor med olika erfarenheter, kunskaper, värderingar och idéer som ny kunskap uppstår, skriver Ingemar Berglund.

Läs mer

Philip Lantz : Vi måste ställa oss frågan: ”Vad ska vi lära oss?”

torsdag, juni 13, 2013

Skolan behöver satsa mer på social kompetens, samarbetsförmåga, tolerans med mera och läroplanerna behöver utformas för att stärka dessa förmågor, skriver Philip Lantz . (red)  

Läs mer

Christer Wigerfelt: Morgondagens kunskap skapas på nya arenor

måndag, juni 10, 2013

Har vi en utbildningskris? Ja det finns tecken på kris i alla utbildningsinstitutioner på alla nivåer både i Sverige och internationellt, skriver Christer Wigerfelt. (red)  

Läs mer

Lennart Swahn: Skolans fundamentala problem är läraren som undervisare

måndag, mars 25, 2013

Skolan kommer de närmaste tre till fem åren att genomgå mera radikala förändringar än under de senaste 150 åren. Det är den moderna informations- och kommunikationsteknologin ICT som…

Läs mer

Ingemar Berglund: Hjärnan är som en skog

torsdag, mars 7, 2013

Den utbildningspolitiska debatten utgår ifrån ett snävt perspektiv på hur hjärnan fungerar.  När det gäller lagring av sinnesintryck och kunskaper och hur vi minns, finns det i den…

Läs mer

Jan Thavenius: Skolpolitik – ett alternativ

måndag, februari 11, 2013

I en tidigare artikel diskuterade jag olika tänkesätt och metoder som varit styrande i samhällsutvecklingen. Främst ägnade jag mig åt den teknokratiska modellen och bristen på kvalificerade offentliga…

Läs mer

Jonas Aspelin: En tredje väg för skolan

måndag, maj 28, 2012

Jonas Aspelin försöker i denna artikel ange en tredje väg mellan den “traditionella lärarcentrerade skolan” och den “progressiva elevcentrerade skolan”, mellan “kunskapsskolan” och “omsorgsskolan”. Aspelins konstruktiva försök bör…

Läs mer

Björn Johannesson: Kunskap och jämlikhet

måndag, december 5, 2011

Skolan skall gestalta och förmedla alla människors lika värde. Det är definitionen av jämlikhet, enligt Nationalencyklopedin. Skolan är tänkt att vara kompenserande och utjämnande. Trots det fungerar skolan…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Deweys misstag

måndag, september 26, 2011

En nidbild av progressiv pedagogik är att den förespråkar en pedagogik där barnen lämnas åt sig själva att upptäcka världen och kunskaperna – liksom att den sociala fostran…

Läs mer

Björn Kindenberg: Drömmar om skolan

måndag, september 19, 2011

Idag har jag läst Lärarnas Nyheters artikeluppslag om det holistiskt pedagogiska konceptet Ross och Ross Tensta Gymnasium, som enligt LN är ett exempel på en dyr, misslyckad satsning på detta koncept….

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS