Ingrid Carlgren: Deweys misstag

måndag, september 26, 2011

En nidbild av progressiv pedagogik är att den förespråkar en pedagogik där barnen lämnas åt sig själva att upptäcka världen och kunskaperna – liksom att den sociala fostran…

Read More

Björn Kindenberg: Drömmar om skolan

måndag, september 19, 2011

Idag har jag läst Lärarnas Nyheters artikeluppslag om det holistiskt pedagogiska konceptet Ross och Ross Tensta Gymnasium, som enligt LN är ett exempel på en dyr, misslyckad satsning på detta koncept….

Read More

Ingrid Carlgren: Barnet och/eller kunskapen i centrum

tisdag, september 13, 2011

På 1970-talet arbetade jag som skolpsykolog i Värmland och fick i den rollen besöka många skolor. Starkast intryck gjorde de häftiga striderna i förhållande till läroplanen. Lärarna grupperade…

Read More

Pontus Sundén: Individualiserad eller individanpassad? Björklund blandar ihop begreppen

lördag, april 2, 2011

En undervisning som planeras så att varje enskild elev får så stort kunskapsutbyte som möjligt – eller en undervisning som lämnar över hela ansvaret till eleven själv i…

Read More

Eva-Lotta Hultén: Det ska vara roligt att lära

fredag, februari 4, 2011

”Det naturliga för människan är att vara nyfiken och tycka att det är roligt att lära. Ändå fortsätter skolan att spotta ur sig håglösa tonåringar vars lärandelust dött…

Read More

Jan Thavenius: PISA 2009

tisdag, december 14, 2010

Så kom då PISA 2009 och rubrikerna ropade ut nya ras för den svenska skolans kunskapsnivå. Till och med i Finland fick tidningsläsarna morgonkaffet i vrångstrupen. ”Finland faller…

Read More

Ingrid Carlgren: Tydlighetens gränser

torsdag, oktober 14, 2010

Skolministern presenterade förslag till ny läroplan och nya kursplaner för grundskolan för ett par dagar sedan. Det nya är att kursplanernas innehåll har blivit tydligare. Vilka kunskaper som…

Read More

Jan Thavenius: Det tertiära lärandet

onsdag, september 8, 2010

Decennium efter decennium har det talats om hur svårt det är att planera undervisning i ett samhälle som är i snabb förändring. Lösningen har hetat ”det livslånga lärandet”….

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »