Mark Aston: Förändring

torsdag, april 18, 2019

Hur medvetna är vi om oss själva, om de värderingar och vanor som styr oss? Och vad händer med självkännedomen om man som lärare släpper taget och ger…

Läs mer

Anette Jahnke: Har vi gått på grund med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?

torsdag, april 11, 2019

Hur står det egentligen till med begreppen “vetenskaplig grund” och “beprövad erfarenhet” i relation till skola och utbildning? Anette Jahnke jämför definitioner från Skolverket och Skolforskningsinstitutet och visar…

Läs mer

John Hattie: Kommentar till Alexander Skytte och Marcus Larsson

måndag, april 8, 2019

Frågan om tillgång till lärare är utbredd i USA, men inte så mycket här i Australien (även om den numera finns i större städer i Nya Zeeland). Det…

Läs mer

Erik Cardelús: Det väsentligas återkomst

torsdag, mars 28, 2019

Det mest framträdande i den senaste tidens polariserade skoldebatt är dikotomiseringen mellan flum och katederdisciplin, som utgår från antagandet att vi måste välja sida. Men det finns inte…

Läs mer

Magnus Erlandsson: Den nya läroplanen för förskolan – storslagen men ouppnåelig?

torsdag, oktober 11, 2018

Förskolans reviderade läroplan är full av goda värden, visioner och mål. Men de tycks krocka med de förutsättningar många förskolor lever under. Och vad skulle egentligen krävas för…

Läs mer

David Didau: Konsten att ta sig ur “ledningsbubblan”

måndag, oktober 8, 2018

Som skolledare behöver du vara medveten om att du har makt över din personal. Detta innebär att personalen kommer att ändra sitt beteende, så att de följer dina…

Läs mer

Pål Christensson: Den demokratiske läraren

torsdag, oktober 4, 2018

Vad innebär det att vara en “demokratisk lärare” och finns det utrymme för ett sådant professionsutövande någonstans mellan gårdagens auktoritativa lärarroll och dagens produktionslogik, undrar Pål Christensson.

Läs mer

Joakim Landahl: Dyr och billig pedagogik

måndag, september 24, 2018

Flera debattörer beskriver progressiv undervisning i termer av “billig pedagogik”, i motsats till den dyra, lärarledda undervisningen. Men Joakim Landahl undrar om det verkligen finns någon undervisning som…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Nationellt professionsprogram för lärare riskerar försvaga lärarprofessionen

torsdag, juni 14, 2018

Förslaget om uppbyggnad av ett nationellt professionsprogram för lärare och rektorer är en ulv i fårakläder, skriver Ingrid Carlgren med anledning av den aktuella utredningen “Med undervisningsskickligheten i centrum”.

Läs mer

Anne-Marie Körling: Jag har hittills inte träffat någon elev som inte vill lära sig att läsa

måndag, september 18, 2017

Skillnader i läsförmåga mellan elever är en av skolans stora utmaningar. De beror på att alla elever inte ges möjlighet att utveckla denna förmåga i tid, menar Anne-Marie Körling….

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS