10. Har styrningen blivit kontraproduktiv?

torsdag, september 16, 2010

När det decentraliserade styrsystemet lanserades på skolområdet för tjugo år sen angav politikerna två övergripande motiv: •    Ett alltmer komplext samhälle och allt snabbare förändringar behövde en ny…

Läs mer

Björn Kindenberg: Polariserade kunskapsdiskussioner

onsdag, september 15, 2010

Debatten om skolan blir ofta väldigt förenklad. Begrepp ställs mot varandra: ”kunskapsskola”  mot ”flumskola”, ”katederundervisning” mot ”progressivism”, ”faktainlärning” mot ”färdighetsträning”, ”ordning och reda” mot ”kreativitet” och så vidare….

Läs mer

Körling/Lehtinen/Lönn: Inte hårdare tag utan ett pedagogiskt grepp om skolans elever

måndag, september 13, 2010

I artikel efter artikel står att läsa hur samhället måste ta till tuffare tag mot elever som inte rättar sig in i ledet, som stör och är utåtagerande….

Läs mer

6. Lärarnas arbetsvillkor och yrkets utveckling

måndag, september 13, 2010

Skolans lärare måste utgå från den situation som barn och ungdomar lever i idag och i sitt arbete medverka till att eleverna tillägnar sig sådana kunskaper och förmågor…

Läs mer

4. Skolan måste förändras därför att samhället har förändrats!

torsdag, september 9, 2010

Är skolan en ö utan förbindelse med det samhälleliga fastlandet? Man får lätt det intrycket när man lyssnar till dagens skoldebatt. Var finns diskussionen om att skolan måste…

Läs mer

Agneta Broberg & Annlouise Petersson: Vad vi gör när vi är i skolan

onsdag, maj 19, 2010

Över hela västvärlden talar man om lärarnas ökade arbetsbörda, även om det är svårt att få belägg för och konkreta vittnesbörd om hur det ser ut. Det är…

Läs mer

Sune Stjärnlöf: Skolan som arbetsplats

onsdag, maj 19, 2010

Följande inlägg har ett övergripande syfte: att förstärka perspektivet på skolan som en arbetsplats. En effekt av detta blir att det också tjänar som ett inlägg kring lärarnas…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS