Bosse Müller: Ta kontrollen över den digitala tekniken

torsdag, maj 15, 2014

Dagens digitala teknik styr skolans pedagogiska arbete på ett sätt som inte alltid är önskvärt. Men man kan arbeta annorlunda med mer av utforskande och med mer egenproduktion,…

Läs mer

Karl Larsson: Val av betygssystem påverkar lärararbetet

måndag, april 28, 2014

Betygssystemet påverkar hur lärarna arbetar med elevernas lärande. Det relativa betygssystemet hade fokus på vad läraren arbetade med medan dagens mål- och resultatstyrda system har mer fokus på…

Läs mer

Per Acke Orstadius: Det finns bra och det finns dåligt

torsdag, april 24, 2014

Katederundervisning är bra. Självständigt arbete är dåligt. Skolministern tycker så. Och Skolinspektionen vet. Där har man sett exempel på bra katederundervisning och på dåligt självständigt arbete. Men det…

Läs mer

Göran Levin: Får lärare chansen att jobba med rätt saker?

måndag, april 14, 2014

MUT-projektet från 70-talet syftade till att styra skolans arbete ner på lektionsnivå. Det var ett system som påminner om dagens kravnivåer i läroplaner och betygssystem. Med sådana system…

Läs mer

Jan Nilsson: Att ta ansvar för sitt lärande

måndag, april 14, 2014

Ibland nämns elevers “eget arbete” och “forskning” som inslag i “progressiv” undervisning. Men ingenting kan vara felaktigare om arbetet inte har med kunskapsutveckling att göra. Här visar Jan…

Läs mer

Lisa Carlsson: När stressen blir en del av oss

måndag, mars 3, 2014

Läraryrket är ett komplext och mångfasetterat yrke som, tillsammans med skolan, debatteras flitigt av både politiker och medborgare i media. Få av de som debatterar och fattar beslut…

Läs mer

Gunnel Colnerud: Skolans juridifiering – Om styrning av lärar-professionen

torsdag, februari 6, 2014

En stor del av dagens skoldebatt handlar om hur lärarnas professionella utrymme i skolan ska kunna vidgas. Utvecklingen har under flera år gått åt fel håll. Alltmer av…

Läs mer

Jan Thavenius: Varken ”eget arbete” eller ”katederundervisning”

onsdag, januari 29, 2014

Min första ordinarie lärartjänst var på en grundskola i Malmö. Den låg i en gammal arbetarstadsdel. Men arbetarna hade flyttat ut i förorterna. Dit forslades också en del…

Läs mer

Sten Svensson: Att ha låg kvalitet som affärsidé

torsdag, december 19, 2013

De fristående skolorna brukar framhäva att de har hög kvalitet och att de har bättre resultat än de kommunala skolorna. Det stämmer i många fall men det finns…

Läs mer

Elisabeth Carlsson: Hur många har en Matts eller en Rutger?

måndag, november 18, 2013

Hur får man till undervisning i ett klassrum där koncentrationen ständigt bryts av olika ljud, spring eller utbrott? Hur gör man för att skapa en god miljö för…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS