Olle Holmberg: Det var en dröm som susade förbi

måndag, maj 26, 2014

Den andra delen i Olle Holmbergs serie som med utgångspunkt i den fristående Lilla Humfryskolan i Malmö diskuterar arbetet i dagens skola. (red)

Läs mer

Olle Holmberg: Lilla Humfry – den kreativa grundskolan

torsdag, maj 22, 2014

Detta är den första av tre artiklar med utgångspunkt från en friskola i Malmö. S.O.S. behöver fler artiklar som rapporterar från konkret skolverksamhet, så texterna ska också ses…

Läs mer

Göran Levin: Är förstelärare bra tänkt?

måndag, maj 19, 2014

De nya tjänsterna som förstelärare skapar hierarkier i skolans lärararbete och det kan motverka samarbete. Det behövs istället långsiktiga satsningar på forskarutbildade lärare som ges möjligheter till ett…

Läs mer

Ingemar Berglund: Lärarnas frirum hotas

torsdag, maj 15, 2014

Lärarnas arbete upptas alltmer av tester, prov och dokumentation med syftet att möjliggöra extern kontroll. Det har inneburit att lärarnas utrymme för att utöva och vidareutveckla sitt professionella…

Läs mer

Bosse Müller: Ta kontrollen över den digitala tekniken

torsdag, maj 15, 2014

Dagens digitala teknik styr skolans pedagogiska arbete på ett sätt som inte alltid är önskvärt. Men man kan arbeta annorlunda med mer av utforskande och med mer egenproduktion,…

Läs mer

Karl Larsson: Val av betygssystem påverkar lärararbetet

måndag, april 28, 2014

Betygssystemet påverkar hur lärarna arbetar med elevernas lärande. Det relativa betygssystemet hade fokus på vad läraren arbetade med medan dagens mål- och resultatstyrda system har mer fokus på…

Läs mer

Per Acke Orstadius: Det finns bra och det finns dåligt

torsdag, april 24, 2014

Katederundervisning är bra. Självständigt arbete är dåligt. Skolministern tycker så. Och Skolinspektionen vet. Där har man sett exempel på bra katederundervisning och på dåligt självständigt arbete. Men det…

Läs mer

Göran Levin: Får lärare chansen att jobba med rätt saker?

måndag, april 14, 2014

MUT-projektet från 70-talet syftade till att styra skolans arbete ner på lektionsnivå. Det var ett system som påminner om dagens kravnivåer i läroplaner och betygssystem. Med sådana system…

Läs mer

Jan Nilsson: Att ta ansvar för sitt lärande

måndag, april 14, 2014

Ibland nämns elevers “eget arbete” och “forskning” som inslag i “progressiv” undervisning. Men ingenting kan vara felaktigare om arbetet inte har med kunskapsutveckling att göra. Här visar Jan…

Läs mer

Lisa Carlsson: När stressen blir en del av oss

måndag, mars 3, 2014

Läraryrket är ett komplext och mångfasetterat yrke som, tillsammans med skolan, debatteras flitigt av både politiker och medborgare i media. Få av de som debatterar och fattar beslut…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS