Gunnel Colnerud: Skolans juridifiering – Om styrning av lärar-professionen

torsdag, februari 6, 2014

En stor del av dagens skoldebatt handlar om hur lärarnas professionella utrymme i skolan ska kunna vidgas. Utvecklingen har under flera år gått åt fel håll. Alltmer av…

Läs mer

Jan Thavenius: Varken ”eget arbete” eller ”katederundervisning”

onsdag, januari 29, 2014

Min första ordinarie lärartjänst var på en grundskola i Malmö. Den låg i en gammal arbetarstadsdel. Men arbetarna hade flyttat ut i förorterna. Dit forslades också en del…

Läs mer

Sten Svensson: Att ha låg kvalitet som affärsidé

torsdag, december 19, 2013

De fristående skolorna brukar framhäva att de har hög kvalitet och att de har bättre resultat än de kommunala skolorna. Det stämmer i många fall men det finns…

Läs mer

Elisabeth Carlsson: Hur många har en Matts eller en Rutger?

måndag, november 18, 2013

Hur får man till undervisning i ett klassrum där koncentrationen ständigt bryts av olika ljud, spring eller utbrott? Hur gör man för att skapa en god miljö för…

Läs mer

Bernt Karlsson: Vem diskuterar undervisning i dagens skoldebatt?

måndag, november 11, 2013

Som pensionär kan jag inte låta bli att fundera över om den aktuella debatten om skolan handlar om det jag upplevt under min yrkesverksamma tid. Man får en…

Läs mer

Elisabeth Carlsson: En skola utan ”flum” når inga resultat

torsdag, oktober 24, 2013

Varje morgon tänder jag i mitt klassrum, sätter på datorn och skriver dagens schema på den mindre tavlan så eleverna ser hur dagen blir. Det gör mina elever…

Läs mer

Jan Thavenius: Elevers kunskaper och erfarenheter

torsdag, september 19, 2013

Jan Thavenius skrev för några veckor sedan en artikel om att elevers kunskaper och erfarenheter är viktiga utgångspunkter för en lärare som planerar och genomför undervisning. Han lovade…

Läs mer

Bodil Merkel: Hur har reformflödet påverkat lärare?

söndag, september 15, 2013

Det vore inte konstigt om lärare kände sig vilsna i dagens skolklimat. Mängden av reformer skapar ständigt nya förutsättningar för yrket. Det är inte längre lärarna själva som…

Läs mer

Larsson och Lundström: Låt undervisningen bli det viktigaste i skolan!

måndag, juni 3, 2013

Lägg ner Lean production och andra modeller hämtade från New public management och låt lärarna satsa på att utveckla undervisningen istället, skriver Pär Larsson och  Johan Lundström. (red)

Läs mer

Elisabeth Olofsson: Fundra om skolan 2013

torsdag, maj 2, 2013

Tiden för dokumentation, nationella prov och administration har ökat och lärarnas arbetsbelastning har blivit allt hårdare. Elisabeth Olofsson beskriver sina erfarenheter. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS