Katarina Fast Ehrlén: Låt barnen lära sig det som tekniken inte kan ersätta

måndag, november 6, 2023

Uppdelningen i praktiskt-estetiska och teoretiska ämnen är förlegad. Och framväxten av artificiell intelligens borde få oss att värna de praktiskt-estetiska ämnena istället för tvärtom, skriver Katarina Fast Ehrlén…

Read More

Anette Jahnke: Ingen skola för bildning utan bildning för skola

måndag, december 5, 2022

Vi har byggt ett övergripande system och etablerat vissa vanor för utveckling av skolan som bidrar till att vi missar det väsentliga kring att undervisa och att lära,…

Read More

Marcus Larsson: Den målstyrda skolan har nått vägs ände

måndag, mars 14, 2022

Av det som skulle bli en frihetsreform för lärare och rektorer finns ingenting kvar mer än ett ständigt behov av billigare – men lika bra, helst bättre –…

Read More

Erik Cardelús: Så kan läraryrket bli stort igen

måndag, november 1, 2021

I sin tredje och avslutande text om den svenska lärarbristen ger Erik Cardelús sin syn på hur lärarkrisen kan lösas – framför allt genom att vi i hela…

Read More

Maria Jarlsdotter: Tio år med SOS – Det behövs starka röster från ”verkligheten”!

måndag, december 21, 2020

“Vänta tills du kommer ut i verkligheten” brukade mina gymnasielärare säga. Döm om min förvåning när lärarna på lärarhögskolan sa samma sak men då menade de den skola…

Read More

Ingrid Carlgren: Tio år med SOS – och ett annat samtal om skolan?

måndag, december 14, 2020

I ett utdrag ur en kommande jubileumsskrift om Skola och Samhälles första tio år beskriver Ingrid Carlgren här vårt debattforums start och utveckling. (red.)

Read More

Erik Cardelús: När kärnverksamheten kläms mellan pinnräknande och policydokument

måndag, december 7, 2020

Skolan behöver inte mer av NPM-styrning, värdegrundsdokument och policyplaner, utan kompetenta lärare och närvarande vuxna, med mandat att ta moraliskt omdömesgrundade beslut i kritiska och akuta situationer, skriver…

Read More

Henrik Birkebo: Examinerande boksamtal

måndag, november 23, 2020

Distansundervisningen i våras kläckte idén: varför inte examinera genom enskilda samtal? Tidskrävande, ja – men det blir väldigt tydligt vad eleverna faktiskt kan, skriver svensk- och engelskläraren Henrik…

Read More

Erik Rezazadeh: Lärare och elever kan visst vara kompisar!

torsdag, april 2, 2020

Det ses oftast som en självklarhet att lärare inte ska vara kompisar med sina elever, men är detta verkligen något självklart, undrar gymnasieläraren Erik Rezazadeh. Borde det inte…

Read More

Henrik Birkebo: Kärlek i läraryrket

måndag, mars 23, 2020

Det sägs att kärleken gör blind. Minst lika sant är dock att kärleken gör seende. Och vem skulle inte gynnas av att vi såg lite längre och lite…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »