Ulf Lundström: Vi måste återerövra läraryrkets själ

torsdag, oktober 24, 2019

I den intensiva reformeringen av skolan har läraryrkets själ gått förlorad; professionen har devalverats och läroplanen reducerats. Lärarna har pressats i riktning mot en roll som underordnad yrkesgrupp….

Läs mer

Per-Olof Wickman & Björn Kindenberg: Didaktiken är lärarnas egen vetenskap

torsdag, november 9, 2017

Det finns idag inget särskilt språkbruk, som visar att lärares kunskaper vilar på en gemensam vetenskaplig grund. Därför behövs didaktiken – lärarnas egen vetenskap (red.).

Läs mer

Anette Jahnke: Från kollegialt lärande till kollegialt kunnande

torsdag, mars 2, 2017

Även om kunskapsresultaten pekar uppåt i olika mätningar måste satsningen på fortbildning av lärare fortsätta och satsa på långsiktighet. Vi kan också räkna med en allt kunnigare lärarkår som…

Läs mer

Pål Christensson: Styrningen av skolan måste grundas i tillit till lärarna

torsdag, februari 9, 2017

En framgångsrik styrning av skolan kräver tillit mellan parter. Dagens skola ger inte rätt förutsättningar för lärare att bygga upp tillit. Genom att göra den systematisk utvecklingen av undervisningen till basen i…

Läs mer

Johan Strandqvist: Det handlar både om strukturerna och om lärarna

måndag, januari 26, 2015

”Nu har forskningen kommit fram till vad som är den viktigaste orsaken till att resultaten i skolan sjunker. Det är lärarna som är orsaken.” Detta mötte en rektor…

Läs mer

Johan Öhman: Inrätta doktorandtjänster för lärare på skolorna

torsdag, oktober 30, 2014

Inrätta särskilda tjänster som doktorander på skolorna. Kombinationen av forskarstudier och lärartjänst ger stora fördelar för både doktorander och skolor, skriver Johan Öhman. (red)

Läs mer

Göran Levin: Är förstelärare bra tänkt?

måndag, maj 19, 2014

De nya tjänsterna som förstelärare skapar hierarkier i skolans lärararbete och det kan motverka samarbete. Det behövs istället långsiktiga satsningar på forskarutbildade lärare som ges möjligheter till ett…

Läs mer

Avsätt resurser åt lärardriven skolforskning!

onsdag, januari 29, 2014

Ett skolforskningsinstitut är inrättat. Direktiv till en utredare är skrivna. Det ska vara klart till den 1 januari 2015. Frågan är om detta institut kommer att kunna bidra…

Läs mer

Jonas Linderoth: Det är lärarnas fel!

torsdag, december 6, 2012

Strax efter att årets nobelpristagare offentliggjorts började en bild postas runt i mina sociala medier. Bilden föreställer ett utlåtande som nobelpristagaren i medicin John Gurdon skall ha fått…

Läs mer

Bertil Törestad: Mer vetenskaplig forskning om skolan behövs

torsdag, juni 7, 2012

Bertil Törestad har i ett stort antal kommentarer haft kritiska synpunkter på den skolforskning som han menar dominerar i Sverige. Vi har bett honom att utveckla sina synpunkter…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS