Göran Levin: Lärarutbildningens dilemman

torsdag, maj 16, 2019

Lärarutbildningen har länge varit akademins sorgebarn. Nu har den återigen blivit kritiserad av Universitetskanslerämbetet (UKÄ). Hur ska man förstå kritiken, och finns det någon enkel lösning på problemet?…

Läs mer

Jakob Billmayer: En vision om framtidens lärarutbildning

torsdag, maj 16, 2019

Lärarutbildningen innehåller många olika moment, uppdelade på olika kurser. Jakob Billmayer menar att detta inte är bra för studenternas lärande och professionsutveckling. Istället föreslår han en helt ny…

Läs mer

Pär Engström: Replik på “Lärarutbildningen gör ingen nytta”

måndag, juni 18, 2018

Pär Engström ger replik på Isak Skogstads inlägg om lärarutbildningen. 

Läs mer

Gunnlaugur Magnússon: Replik på “Lärarutbildningen gör ingen nytta”

torsdag, juni 14, 2018

Gunnlaugur Magnússon ger replik på Isak Skogstads inlägg om lärarutbildningen. 

Läs mer

Isak Skogstad: Lärarutbildningen gör ingen nytta

måndag, juni 11, 2018

Dagens lärarutbildningar baseras i allt för låg grad på modern vetenskap om hur människor lär, samtidigt som det i hög utsträckning saknas utbildning i praktisk undervisningsmetodik. Detta gör…

Läs mer

Jan Lenander: Mer fakta i skolforskningen

måndag, april 9, 2018

Lärarutbildningen behöver söka sig mot en annan kunskapsfilosofisk grund, i riktning mot essentialism, empiri och falisifierbara vetenskapliga utsagor, som garanterar en gradvis kunskapsutveckling, menar Jan Lenander. (red.)

Läs mer

Jan Lenander: Mer realism i lärarutbildningen

måndag, februari 12, 2018

Konstruktivismens dominans på lärarutbildningen måste brytas. Liksom det kompakta motståndet mot realismen. Vägen fram är att betona hur dessa både idériktningar kan samverka för en bättre undervisning. (red.)

Läs mer

Erik Cardelus: Är Vygotskij lärarutbildningens heliga ko?

måndag, november 6, 2017

Kan den ensidiga betoningen av Vygotskijs sociokulturella teori ha bidragit till att hämma en mer flerstämmig teoribildning inom lärarutbildningen? (red.)

Läs mer

Nils Larsson: Slentrianmässiga faktafel i lärarutbildningsdebatten

torsdag, oktober 19, 2017

Det verkar fritt fram att kritisera lärarutbildningen lite som man har lust, snarare än utifrån fakta och sakkunskap. Debatten om lärarutbildningen bör inte vara en arena för löst…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Slutreplik – Styrning utifrån ger inte utveckling inifrån

torsdag, maj 11, 2017

Professionsstärkande åtgärder måste kopplas till lärarutbildningen och dess utveckling utvecklas till en akademisk professionsutbildning, inte till ett system som innebär myndighetsstyrning. Detta hävdar Ingrid Carlgren i en slutreplik…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS