Ingrid Carlgren: Mer statlig styrning stärker inte professionen

torsdag, april 27, 2017

Trots att Skolkommissionen talar om den viktiga tilliten till lärarprofessionen är den i sina förslag fånge inom den ram av marknadsekonomisk styrning där kvalitet ska beordras fram. Läraryrket…

Läs mer

Sten-Bertil Olsson: Kan akademiseringen av lärarutbildningen ha bidragit till skolans problem?

torsdag, november 17, 2016

Lärarutbildningens fokus har flyttats från yrkesfrågor till forskarutbildningsbehörighet och det har haft en negativ påverkan på yrkesfrågorna, skriver Sten-Bertil Olsson. (red)

Läs mer

Pär Engström: Tankar kring lärarens återkomst

måndag, november 7, 2016

Linderoths bok Lärarens återkomst är motsägelsefull och oklar om både lärarroll och kunskapsteori, skriver Pär Engström. (red)

Läs mer

Skuggan – Olle Holmberg & Jan Thavenius: Professionen ska leda skolutvecklingen

torsdag, september 15, 2016

Holmberg och Thavenius fortsätter att kritiskt granska OECD:s rapport om den svenska skolan. (red)

Läs mer

Jan Thavenius: Vad gör lärarutbildningen med kulturen?

måndag, juni 13, 2016

Ska lärarutbildningen vara en myndighet som förverkligar statens syften eller ska den vara är en resonerande och konstnärlig offentlighet? (red)

Läs mer

Margareta Normell: Hög tid att utbilda lärare för hela yrket!

torsdag, april 28, 2016

Lärare behöver utbildning om relationer för att kunna främja elevernas allsidiga personliga utveckling, skriver, Margareta Normell. (red)

Läs mer

Solweig Eklund: Fackliga erfarenheter av utveckling och professionalisering av läraryrket

torsdag, april 7, 2016

Sedan 50-talet har lärarna och deras fackliga organisationer verkat för att lärarna själva ska forska och utveckla yrket till en verklig profession. Men motståndet har varit hårt och…

Läs mer

Skuggan – Lars Dahlström: Framtidens skola och lärarutbildning?

torsdag, februari 25, 2016

Med utgångspunkt från Skolkommissionens tillkomst diskuterar Lars Dahlström en skolas och en lärarutbildnings möjligheter skapa social rättvisa, samverkan samt kritiskt och innovativt tänkande bland nya generationer av medborgare….

Läs mer

Skuggan – Peter Emsheimer: När formen görs viktigare än innehållet

måndag, februari 1, 2016

Denna artikel bygger på empiriska studier i ett försök att förstå vad som sker i utbildningen och hur det påverkar studenternas i deras ansträngningar att ta sig igenom…

Läs mer

Lisa Eklöv: Allt hänger på läraren…?

måndag, maj 4, 2015

I dagens skoldebatt ligger fokus på den enskilde lärarens skicklighet. Men ju mer det handlar om individens skicklighet, desto mindre resurser satsas på att förändra strukturer och system…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS