torsdag, april 27, 2017
Trots att Skolkommissionen talar om den viktiga tilliten till lärarprofessionen är den i sina förslag fånge inom den ram av marknadsekonomisk styrning där kvalitet ska beordras fram. Läraryrket…
Read More
torsdag, november 17, 2016
Lärarutbildningens fokus har flyttats från yrkesfrågor till forskarutbildningsbehörighet och det har haft en negativ påverkan på yrkesfrågorna, skriver Sten-Bertil Olsson. (red)
Read More
måndag, november 7, 2016
Linderoths bok Lärarens återkomst är motsägelsefull och oklar om både lärarroll och kunskapsteori, skriver Pär Engström. (red)
Read More
torsdag, september 15, 2016
Holmberg och Thavenius fortsätter att kritiskt granska OECD:s rapport om den svenska skolan. (red)
Read More
måndag, juni 13, 2016
Ska lärarutbildningen vara en myndighet som förverkligar statens syften eller ska den vara är en resonerande och konstnärlig offentlighet? (red)
Read More
torsdag, april 28, 2016
Lärare behöver utbildning om relationer för att kunna främja elevernas allsidiga personliga utveckling, skriver, Margareta Normell. (red)
Read More
torsdag, april 7, 2016
Sedan 50-talet har lärarna och deras fackliga organisationer verkat för att lärarna själva ska forska och utveckla yrket till en verklig profession. Men motståndet har varit hårt och…
Read More
torsdag, februari 25, 2016
Med utgångspunkt från Skolkommissionens tillkomst diskuterar Lars Dahlström en skolas och en lärarutbildnings möjligheter skapa social rättvisa, samverkan samt kritiskt och innovativt tänkande bland nya generationer av medborgare….
Read More
måndag, februari 1, 2016
Denna artikel bygger på empiriska studier i ett försök att förstå vad som sker i utbildningen och hur det påverkar studenternas i deras ansträngningar att ta sig igenom…
Read More
måndag, maj 4, 2015
I dagens skoldebatt ligger fokus på den enskilde lärarens skicklighet. Men ju mer det handlar om individens skicklighet, desto mindre resurser satsas på att förändra strukturer och system…
Read More