Per Acke Orstadius: Den onödiga forskningen

onsdag, juni 2, 2010

I diskussionen om den framtida lärarutbildningen tycks alla vara överens på en punkt; lärarutbildningen behöver fler forskarutbildade lärare, den vetenskapliga dimensionen i utbildningen måste betonas, lärarutbildningen av idag…

Läs mer

Bim Riddersporre: Värsta lärarspråket? – om yrkesspråk, status och makten över beskrivningen

lördag, maj 8, 2010

Vad innebär det att vara lärare i dag, och vad är det för ett uppdrag en lärare tagit på sig att utföra? Hur går det för skolan egentligen?…

Läs mer

Gunnar Bergendal: Skolan – en spjutspets mot framtiden?

tisdag, april 20, 2010

När Olof Palme åren 1967 – 69 var vår förste utbildningsminister – hans företrädare kalla­des ecklesiastikminister – kom slagordet om skolan som spjutspets mot framtiden i svang. Vad…

Läs mer

Jan Thavenius: Kunskap och kunskap

tisdag, april 13, 2010

Två olika sätt att se på kunskap har kämpat om herraväldet i demokratierna, skriver Björn Elmbrant i Dom där uppe – dom där nere. Om demokratin i Sverige…

Läs mer

Inger Nordheden: Läraryrket inrymmer livet

måndag, april 5, 2010

– Vad tänker du skriva i skoltidningen i vår? Jag ställde frågan till en flicka i årskurs nio. Hon och en klasskamrat till henne var tillsammans med mig…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Ideologisk sanningstvätt

måndag, mars 22, 2010

Strax före jul släpptes två ESO-rapporter om skolan och för ett par veckor sedan sände kunskapskanalen det seminarium där rapporterna presenterades och kommenterades. Den ena gällde likvärdigheten –…

Läs mer

Anders Fransson: En onödig proposition

onsdag, februari 24, 2010

Anders Fransson var ordförande i en av de två utvärderingsgrupper, som Högskoleverket tillsatte i den stora utvärderingen av lärarutbildningarna 2005. Han skildrar här utvecklingen på lärarutbildningsområdet sedan 2001,…

Läs mer

Mac Murray: Varför bli lärare? – om en ny lärarutbildning och en ny skollag

lördag, februari 20, 2010

Mac Murray kopplar samman förändringarna i lärarutbildning och skollag med frågan om hur rekryteringen av framtidens lärare kommer att lyckas. Blir läraryrket attraktivare, så som regeringen hoppas? Murray…

Läs mer

Thom Axelsson: Oförskämdheter i vetenskapens namn

tisdag, februari 2, 2010

Under senhösten 2008 publicerades rapporten ”Hur lärares förmågor påverkar elevers studieresultat” från Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering. Bakom rapporten, som rönte stor uppmärksamhet, står forskarna Erik Grönqvist och Jonas…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS