Anette Jahnke: Ny kurs för kursplanearbetet

torsdag, juni 21, 2018

Att kritisera styrdokument är lätt. Att konstruera dem betydligt svårare. Anette Jahnke undrar vad vi kan lära av den debatt som varit kring kunskapskraven och vad krävs för…

Läs mer

Lars Lagheim: Backa bandet – ersätt kunskapskrav med kompetenskrav

fredag, mars 23, 2018

 Tydliga betygskrav är ingen omöjlighet, men det krävs att vi backar bandet och ersätter de svårtolkade kunskapskraven med lärares professionella bedömning utifrån ett framhävt centralt innehåll i kombination…

Läs mer

Per Acke Orstadius: Sätt gränser för ämnesexperterna

måndag, februari 4, 2013

För ämnesexperten är det mesta inom hans ämne viktig kunskap. Han vill få med så mycket som möjligt av denna kunskap i skolans kursplaner. Han vill att hans…

Läs mer

Ulrika Bohlin Den tredje vägen i musikämnet?

torsdag, december 6, 2012

I dagens skola prioriteras ämnena svenska, matematik och engelska medan till exempel musik har lägre vikt och betraktas ibland som ett rekreationsämne.  Men flera forskare har slagit fast…

Läs mer

Lars Persson: Eleverna, lärarna och skolan – erfarenheter från elevenkäter i Lund

torsdag, januari 19, 2012

Alla skolor arbetar med enkäter av olika slag.  Men det är inte alltid som enkäterna tillför något i arbetet med elevernas undervisning och lärande. I Lunds kommun har…

Läs mer

Per-Acke Orstadius: Matematiken – språngbräda och stupstock

tisdag, april 26, 2011

  Behöver alla elever kunna all den matematik som sägs ingå i skolans mål? Har de verkligen användning för dessa kunskaper senare i livet? Per-Acke Orstadius lyfter frågor…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Tydlighetens gränser

torsdag, oktober 14, 2010

Skolministern presenterade förslag till ny läroplan och nya kursplaner för grundskolan för ett par dagar sedan. Det nya är att kursplanernas innehåll har blivit tydligare. Vilka kunskaper som…

Läs mer

Berit Hörnqvist: Framtidens läroplaner enligt Cambridgerapporten

onsdag, juni 2, 2010

Har vinden vänt? Är vi på väg mot en skola där testning, kontroll och central styrning inte längre tillåts dominera diskussionen om skolutveckling? Kanske inte i Sverige. Vi…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS