torsdag, september 10, 2020
Skolans samhällsbärande funktion är central, läraryrkets attraktivitet är låg. Lisa Eklöv, skolledare, skriver om skolans omöjliga uppdrag och om dess brist på nimbus – det lockande skimret. (red.)
Read More
torsdag, juni 21, 2018
Att kritisera styrdokument är lätt. Att konstruera dem betydligt svårare. Anette Jahnke undrar vad vi kan lära av den debatt som varit kring kunskapskraven och vad krävs för…
Read More
fredag, mars 23, 2018
Tydliga betygskrav är ingen omöjlighet, men det krävs att vi backar bandet och ersätter de svårtolkade kunskapskraven med lärares professionella bedömning utifrån ett framhävt centralt innehåll i kombination…
Read More
måndag, februari 4, 2013
För ämnesexperten är det mesta inom hans ämne viktig kunskap. Han vill få med så mycket som möjligt av denna kunskap i skolans kursplaner. Han vill att hans…
Read More
torsdag, december 6, 2012
I dagens skola prioriteras ämnena svenska, matematik och engelska medan till exempel musik har lägre vikt och betraktas ibland som ett rekreationsämne. Men flera forskare har slagit fast…
Read More
torsdag, januari 19, 2012
Alla skolor arbetar med enkäter av olika slag. Men det är inte alltid som enkäterna tillför något i arbetet med elevernas undervisning och lärande. I Lunds kommun har…
Read More
tisdag, april 26, 2011
Behöver alla elever kunna all den matematik som sägs ingå i skolans mål? Har de verkligen användning för dessa kunskaper senare i livet? Per-Acke Orstadius lyfter frågor…
Read More
torsdag, oktober 14, 2010
Skolministern presenterade förslag till ny läroplan och nya kursplaner för grundskolan för ett par dagar sedan. Det nya är att kursplanernas innehåll har blivit tydligare. Vilka kunskaper som…
Read More
onsdag, juni 2, 2010
Har vinden vänt? Är vi på väg mot en skola där testning, kontroll och central styrning inte längre tillåts dominera diskussionen om skolutveckling? Kanske inte i Sverige. Vi…
Read More