måndag, december 6, 2021
Dagens svenskundervisning fokuserar för mycket på färdighetsträning, det vill säga att utveckla läsande och skrivande som form snarare än innehåll. Det menar Petra Magnusson och Jonas Asklund som…
Read More
söndag, april 25, 2021
I fredags, den 23 april, firades Världsbokdagen. Med anledning av detta publicerar SOS idag två artiklar om läsningens betydelse. Med anledning av detta publicerar SOS idag två artiklar om…
Read More
söndag, april 25, 2021
I fredags, den 23 april, firades Världsbokdagen. Med anledning av detta publicerar SOS idag två artiklar om läsningens betydelse. Läraren Karin Herlitz skriver om vikten av gemensamma läsupplevelser i…
Read More
torsdag, mars 7, 2019
Det tidigare läskriget tycks ha övergått i ett kallt läskrig, menar Jan Henning Pettersson som i en kontrareplik till Anna Karin Hallin ställer sig frågan om det är…
Read More
torsdag, november 15, 2018
Att vara en god läsare är både köns- och klassbundet. Flickor visar bättre resultat än pojkar i läsförståelse, men skillnader beror även på andra bakgrundsfaktorer. Jenny Edvardsson menar…
Read More
måndag, december 11, 2017
Skolorna och skolpolitikerna tar inte problemen med elevers försämrade läskunnighet på allvar. Diagnoser som till exempel dyslexi gör att man förklarar problemen med individens biologi. Enligt James Murphy…
Read More
måndag, september 25, 2017
Skolbiblioteken bör ges en mer aktiv roll i utveckling av läskultur bland barn och ungdomar. Detta bör skrivas in i skolans styrdokument, menar Cilla Dalén. (red.)
Read More
måndag, september 18, 2017
Skillnader i läsförmåga mellan elever är en av skolans stora utmaningar. De beror på att alla elever inte ges möjlighet att utveckla denna förmåga i tid, menar Anne-Marie Körling….
Read More