Malin Ideland: En perfekt storm

måndag, november 30, 2020

Efter att under lång tid vuxit sig allt starkare är marknadsskolan plötsligt i underläge. Malin Ideland ser en perfekt storm och uppmanar våra politiker att hålla i hatten…

Läs mer

Hrvoje Kap: Om likvärdighet och kvantitativa analyser

torsdag, november 26, 2020

Kvantitativa analyser av faktorer som sägs förklara den bristande likvärdigheten i skolan är svårtolkade. Hrvoje Kap menar att de slutsatser som dras mellan exempelvis “bakgrund” och “skolresultat” tolkas…

Läs mer

Henrik Birkebo: Examinerande boksamtal

måndag, november 23, 2020

Distansundervisningen i våras kläckte idén: varför inte examinera genom enskilda samtal? Tidskrävande, ja – men det blir väldigt tydligt vad eleverna faktiskt kan, skriver svensk- och engelskläraren Henrik…

Läs mer

Martin Eksath: Dumheten förhindrar skolutveckling

måndag, november 16, 2020

Trots alla politiska reformer ökar resultatskillnaderna i den svenska skolan. Martin Eksath menar att en av förklaringarna ligger i att politiker och tjänsteman ibland ägnar sig åt oväsentligheter…

Läs mer

Marcus Larsson: Full ersättning till friskolor är orättvist

torsdag, maj 14, 2020

Vad likvärdiga villkor i skolan betyder och hur de ska åstadkommas är ett återkommande tema i den offentliga debatten. Marcus Larsson från Tankesmedjan Balans pekar på problemet med…

Läs mer

Alma Memisevic – Obalans mellan krav och förutsättningar

torsdag, mars 19, 2020

Systemet har missat att undervisning handlar om att skapa relationer och att verkligheten alltid är mer mångfasetterad, krävande och meningsfull än vad som låter sig fångas i Excel-mallar,…

Läs mer

Fredrik Sandström: Det är ett svek att “anpassa bort” rätten att lära sig läsa och skriva

torsdag, december 5, 2019

Lärare som värnar alla elevers rätt att lära sig läsa och skriva kan paradoxalt nog framstå som “elevfientliga” i andras ögon. Men att överge strävan att alla elever…

Läs mer

Yasmine Bladelius: Svenska skolan behöver förändras – inte förlängas

torsdag, november 14, 2019

Regeringen vill göra skolan tioårig. Det kommer inte att lösa problemen. För att få en jämlik skola där alla elever får en chans att klara sin skolgång måste…

Läs mer

Linnéa Lindqvist: Har vi råd med segregationen?

torsdag, november 7, 2019

Under Linnéa Lindqvists snart 15 år som lärare och skolledare i Stockholms och Göteborgs förorter har hon upplevt segregationens råhet på nära håll. Följ med till en av…

Läs mer

Sven-Eric Liedman: Den svenska skolan fungerar inte

måndag, november 4, 2019

Lärare som behandlas som trasproletariat. Friskolekoncerner som delar ut miljoner i vinster. Tomma platser på lärarutbildningarna. Sven-Eric Liedman menar att det är dags att inse att den svenska skolan…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS