torsdag, oktober 26, 2023
Det finns synnerligen starka skäl att kritiskt granska argumenten för privatisering av högre utbildning – innan idéerna blir till skarpa policyförslag, skriver Gunnlaugur Magnússon i en replik på…
Read More
torsdag, mars 16, 2023
Istället för att ägna sig åt pseudoproblem borde vår skolminister påbörja en kritisk granskning och omprövning av marknadsstyrningen av svensk skola. Det är marknadsskolan och inte “postmodern kunskapssyn”…
Read More
torsdag, mars 16, 2023
Såväl ledarskribenter som Twittertyckare raljerar över lågaffektivt bemötande på felaktiga grunder. Metoden handlar om att hjälpa elever ur en destruktiv loop, inte att vara mjäkig, skriver Eva-Lotta Hultén….
Read More
torsdag, december 9, 2021
Skolpengssystemet där kommunala och fristående huvudmän får samma skolpeng är djupt orättvist. Kommunala huvudmän har utbudsansvar, vilket innebär att de har kostnader som kvarstår även om elever byter…
Read More
torsdag, oktober 28, 2021
Snart kan ämnena svenska och svenska som andraspråk vara sammanslagna. Att genomföra en så genomgripande förändring utan att beakta forskares och lärarutbildares synpunkter, och dessutom utan remissförfarande, är…
Read More
måndag, oktober 25, 2021
I en artikelserie om tre delar diskuterar Erik Cardelús orsaker bakom och konsekvenser av den svenska lärarbristen. I denna andra artikel ställs frågan om hur många obehöriga lärare…
Read More
torsdag, oktober 21, 2021
Betygssystemet leder till utslagning från utbildning och arbetsmarknad, och till ökade klassklyftor. Det är ett ansvar som ingen svensk skolpolitiker kan friskriva sig från, menar specialpedagogen Sara Bundzik…
Read More
torsdag, maj 20, 2021
Med slapp användning av metaforer och troper reproducerar ledarskribenter rådande ideologier – utan känsla för stilistik, och utan vaksamhet inför konsekvenserna av deras förenklingar. Jag önskar att de…
Read More
torsdag, april 8, 2021
En skola utan böcker är en korkad skola. Det är också en olikvärdig skola där lärarna inte ges möjlighet att bedriva god undervisning på grund av bristen på…
Read More
torsdag, december 3, 2020
Hur kan lärare arbeta systematiskt med sitt ledarskap för ökad arbetsro? Frågan ställdes i en kommentar till Birgitta Härfast och Anna Pilebro Bryngelsson efter deras text Undervisning istället…
Read More