måndag, mars 20, 2017
Det finns en stark tilltro till meritokrati – att en individs prestationer, arbetsinsats och förmåga utgör den mest rättvisa urvalsgrunden till utbildning och arbete. Betygssystemet fungerar som ett meritokratiskt verktyg,…
Read More
måndag, mars 13, 2017
Den 27 februari gjorde Lärarförbundet och friskolekoncernen Academedia gemensam sak i att föreslå obligatoriskt skolval för alla elever samt andra principer för urval än ett strikt kösystem. Tanken…
Read More
torsdag, mars 2, 2017
Även om kunskapsresultaten pekar uppåt i olika mätningar måste satsningen på fortbildning av lärare fortsätta och satsa på långsiktighet. Vi kan också räkna med en allt kunnigare lärarkår som…
Read More
torsdag, februari 2, 2017
Friskolorna och skolvalet hamnade i hetluften efter att LO, Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund presenterade sin överenskommelse ”Likvärdighetsagendan”. Sten Svensson skriver att de tre organisationerna visat vägen mot minskad skolsegregation. (red)
Read More
torsdag, december 8, 2016
Efter en rejäl djupdykning 2012 är de svenska elevernas resultat i PISA på väg uppåt. I läsning ligger de svenska eleverna återigen över genomsnittet för OECD och i…
Read More
torsdag, november 10, 2016
Konkurrensen om eleverna sätter käppar i hjulet för samhällets angelägna uppdrag att skapa en bra skola för alla, skriver Boel Vallgårda. (red)
Read More
måndag, oktober 31, 2016
Skolans kompensatoriska förmåga har drastiskt försämrats och betydelsen av föräldrarnas utbildningsbakgrund har ökat, skriver Sten Svensson. (red)
Read More
torsdag, september 8, 2016
Skolornas fysiska resurser och utrustning är mycket viktiga och skolpolitiken måste i större grad kompensera för elevernas och närområdets olika förutsättningar, skriver Pär Isling Poromaa. (red) .
Read More
måndag, maj 23, 2016
Skolan har blivit en privat angelägenhet och den är inte längre en institution med uppgiften att bygga det goda samhället, skriver Roger Bodin. (red)
Read More
måndag, april 18, 2016
Finns det risker med att arbeta utan läroböcker? Förmår läraren skapa strukturer för lärandet så att det är tydligt för alla barn vad som skall läras, undrar Göran…
Read More