Sten Svensson: Kunskapsrörelsens tredje våg – kunskapsargumenten i ny förpackning

torsdag, december 6, 2018

I den fjärde och sista i en serie om upphovet till dagens kunskapsdebatt beskriver Sten Svensson hur argument från 1980-talets kunskapsrörelse idag fått en ny förpackning. När de borgerliga kritikerna av den sammanhållna skolan nu fått allt de vill ha: fritt skolval, fristående skolor, konkurrens, skolpeng, aktiebolag, målstyrning, fasta kunskapskrav och skarpa skolinspektioner – då används istället kunskapsargumenten för att skyla över skolmisslyckandet (red.) 

Läs mer

Augustinsson/Fröjmark/Hansson: Skolinspektionen – exempel på “funktionell dumhet”?

onsdag, oktober 8, 2014

Visst nämns dokumentation och New Public Management när det är tal om styrning. Men var finns i övrigt debatten om styrningens konsekvenser på ett djupare plan? Hur blir vi medvetna om det vatten vi simmar i? Kontroll, mål och resultatstyrning tycks tas för givna, även om forskning gång på gång visar på dess avigsidor.

Läs mer

Ingrid Carlgren: Hur kan vi återta skolan som samhällsbyggande institution och skapa en hållbar skolutveckling?

torsdag, juni 12, 2014

En del av dagens nyliberala skolpolitik är mål- och resultatstyrningen. Den förvandlar elevernas lärande till att bli en fråga om att uppfylla betygens kravnivåer och den leder till en ökad dokumentationsbörda för lärarna, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Läs mer

Magnus Hultén: Dags att se över mål- och resultatstyrningen

torsdag, mars 7, 2013

Häromveckan frågade jag min mor om hur hon såg på mål- och resultatstyrningsreformen 1994. Den vårdlinje hon jobbat med skulle med reformen bli omvårdnadsprogrammet. Hon svarar: bra. Hurdå bra? frågar jag. Hon svarar: Räkna upp benen i kroppen, nämn hundra bakterier… Det var mest fakta tidigare, det fanns inte ord för den sortens kunskap som vi värderade. Med 1994 års läroplan så kände jag att de värden och kunskaper som sågs som viktiga inom omvårdnadsprogrammet kom i fokus….

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter