Marcus Larsson: Den målstyrda skolan har nått vägs ände

måndag, mars 14, 2022

Av det som skulle bli en frihetsreform för lärare och rektorer finns ingenting kvar mer än ett ständigt behov av billigare – men lika bra, helst bättre –…

Read More

Ingrid Carlgren: Alternativa fakta frodas i skoldebatten

måndag, maj 10, 2021

Kunskapsresultatens nedgång i svensk skola skylls inte sällan på en så kallad konstruktivistisk pedagogik som påstås ha införts med 1994 års läroplan. Ingrid Carlgren menar att detta inte…

Read More

Jan-Anders Hedenquist: Målkriterier kan förena skilda världar

söndag, maj 2, 2021

Elever lägger ner mycket tid och kraft på att försöka gissa sig till vad skolans mål kräver av dem. Jan-Anders Hedenqvist visar genom ett vardagsexempel hur denna gissningslek…

Read More

Sten Svensson: Kunskapsrörelsens tredje våg – kunskapsargumenten i ny förpackning

torsdag, december 6, 2018

I den fjärde och sista i en serie om upphovet till dagens kunskapsdebatt beskriver Sten Svensson hur argument från 1980-talets kunskapsrörelse idag fått en ny förpackning. När de…

Read More

Eddy Nehls: Vägen fram är viktigare än målet i en verklig kunskapsskola

onsdag, februari 22, 2017

Mål- och resultatstyrningen leder till tom produktion av meningslöshet. Med insikten att det krävs 10000 timmar att bli riktigt bra på något kan andra ramar skapas och utbildning bli en…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »