torsdag, mars 16, 2023
Istället för att ägna sig åt pseudoproblem borde vår skolminister påbörja en kritisk granskning och omprövning av marknadsstyrningen av svensk skola. Det är marknadsskolan och inte “postmodern kunskapssyn”…
Read More
måndag, mars 14, 2022
Av det som skulle bli en frihetsreform för lärare och rektorer finns ingenting kvar mer än ett ständigt behov av billigare – men lika bra, helst bättre –…
Read More
torsdag, november 4, 2021
Om vi använder betygen på ämnesprovet som en indikator på kvaliteten, så finns ingen grund för att hävda att AcadeMedias grundskolor är särskilt framgångsrika. Tvärtom så framstår deras…
Read More
torsdag, maj 27, 2021
Skolan – en av de viktigaste byggstenarna i ett hållbart demokratiskt samhälle – är mitt i ett ödesmättat sönderfall som visserligen får skolmarknaden att blomstra, men som riskerar…
Read More
torsdag, april 8, 2021
En skola utan böcker är en korkad skola. Det är också en olikvärdig skola där lärarna inte ges möjlighet att bedriva god undervisning på grund av bristen på…
Read More
torsdag, december 17, 2020
När Skola och Samhälle startade hade den marknadsdrivna skolan verkat i närmare femton år. Under dessa år var det fria skolvalet populärt i breda kretsar och tillväxten av…
Read More
måndag, december 14, 2020
I ett utdrag ur en kommande jubileumsskrift om Skola och Samhälles första tio år beskriver Ingrid Carlgren här vårt debattforums start och utveckling. (red.)
Read More
torsdag, december 3, 2020
Kritiken av marknadisering och vinstdrivande skolkoncerner är viktig – men glöm inte bort den förödande NPM-styrningen, skriver Ingrid Carlgren, som vill stärka professionerna och det professionella omdömet liksom…
Read More
måndag, november 30, 2020
Efter att under lång tid vuxit sig allt starkare är marknadsskolan plötsligt i underläge. Malin Ideland ser en perfekt storm och uppmanar våra politiker att hålla i hatten…
Read More
torsdag, november 5, 2020
Den sista tiden har ett skifte märkts i skoldebatten. Blicken riktas nu mer mot skolans förutsättningar och marknadsskolans negativa konsekvenser för både skolans organisation och resultat. Skiftet märks både i Read More