Michael Walls och Jan Nilsson: Skolutveckling urholkar lärares autonomi

torsdag, maj 23, 2019

Dagens skolutveckling är kanske skolans problem. Effektivisering, kvalitetssäkring och evidens kan låta bra, men Michael Walls och Jan Nilsson menar att dessa delar av vad som ofta kallas…

Läs mer

Sten Svensson: Det hjälper inte att förstatliga skolan

torsdag, maj 2, 2019

Då skolans problem beror på statliga beslut finns det inget egenvärde i att återförstatliga skolan. Det kommer inte lösa de grundläggande problemen. Istället menar Sten Svensson att staten…

Läs mer

John Hattie: Kommentar till Alexander Skytte och Marcus Larsson

måndag, april 8, 2019

Frågan om tillgång till lärare är utbredd i USA, men inte så mycket här i Australien (även om den numera finns i större städer i Nya Zeeland). Det…

Läs mer

Per-Acke Orstadius: Egoism och svartmålning av skolan går hand i hand

måndag, december 10, 2018

Snedfördelning av resurser, betyg med negativa följder för elever och kunskapsurholkande målstyrning. Per-Acke Orstadius reflekterar över de följder han ser av svartmålningen av skolan, i kunskapsrörelsens kölvatten (red.)

Läs mer

Erik Cardelús: Hur förklarar vi fusket?

måndag, november 12, 2018

Att fusket ökar inom alla delar av skolsystemet är ställt utom tvivel. Frågan är varför, skriver Erik Cardelús (red). 

Läs mer

Johan Enfeldt: Svårt att bortse från skolmarknadens mekanismer i inkluderingsfrågan

torsdag, november 8, 2018

Hur ska vi förklara och förändra den allt mer ojämlika skolan? Finns förklaring i klassrummet eller i de samhälleliga strukturerna – eller kanske både och? Johan Enfeldt skriver…

Läs mer

Nicklas Mörk: Värdeorden i kunskapskraven – upplösningen, del 2

måndag, maj 7, 2018

I en artikel i förra veckan problematiserade Niklas Mörk bedömning utifrån hur kunskapskraven är formulerade. Han efterlyste stora förändringar i bedömning och betygssättning. I veckans artikel fortsätter han…

Läs mer

Peter Edward Gill: Grundskolan är demokratins fundament

torsdag, maj 3, 2018

I den politiska debatten buntas skolan ofta ihop med andra välfärdstjänster och har därför kunnat bli en del av en “marknad”. Det hävdar Peter Edward Gill som menar…

Läs mer

Magnus Dahlstedt & Andreas Fejes: Hög tid att lämna ett extremt marknadssystem

måndag, november 27, 2017

Skolkommissionen ville lösa marknadsorienteringens negativa effekter på skolan genom att göra det fria skolvalet obligatoriskt. Magnus Dahlstedt och Andreas Fejes menar dock att det bara blir ytterligare ett…

Läs mer

Ingrid Carlgren och Sten Svensson: Lärarprofessionen, lärarutbildningen och skolans inre utveckling

onsdag, juni 21, 2017

I två artiklar summerar Ingrid Carlgren och Sten Svensson SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras andra och avslutande artikel. (red.)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS