Arne Engström: Kontrareplik till Andreas Ryve m.fl.

torsdag, december 13, 2018

Arne Engström ger en motreplik till Andreas Ryve med flera  angående effekten av storskaliga matematiksatsningar. Effekterna är svåra att påvisa och matematikutvecklingsresurser ska därför inte slösas bort på…

Läs mer

Per-Acke Orstadius: Egoism och svartmålning av skolan går hand i hand

måndag, december 10, 2018

Snedfördelning av resurser, betyg med negativa följder för elever och kunskapsurholkande målstyrning. Per-Acke Orstadius reflekterar över de följder han ser av svartmålningen av skolan, i kunskapsrörelsens kölvatten (red.)

Läs mer

Andreas Ryve med flera: Replik till Arne Engström – Lågpresterande elever i matematik

onsdag, november 28, 2018

Arne Engström för en vilt svingande, men illa underbyggd argumentation om effekten av storskaliga satsningar på matematikutveckling i skolan, menar författarna i en replik till inlägget Lågpresterande elever…

Läs mer

Arne Engström: Lågpresterande elever i matematik – Skolans blinda fläck?

måndag, november 26, 2018

Skolmatematiken är ett skolämne som har fått såväl hög status som uppmärksamhet och utvecklingsmedel i form av exempelvis Matematiklyftet. Samtidigt finns det brist på kunskap om varför de…

Läs mer

Ola Helenius: Makten över skolans innehåll

onsdag, mars 26, 2014

För några år sedan undervisade jag biologistudenter som normalt inte är kända för sin matematikentusiasm. Examinationen var att modellera ett biologiskt fenomen med hjälp av en mjukvara vi…

Läs mer

Sverker Lundin: Skolmatematiken

torsdag, september 13, 2012

Genom ett avhandlingsprojekt och senare forskning har jag fått möjlighet att se mer av skolmatematiken än de flesta andra. Jag har följt läroböckernas utveckling från 1700-talet och framåt….

Läs mer

Per Acke Orstadius: Sätt stopp för matematikmaffian!

torsdag, september 13, 2012

Mängder av grundskoleelever får inte gå något gymnasieprogram för att de inte klarar  kraven för godkänt betyg i matematik. Många gymnasieelever får inte heller någon  gymnasieexamen för att…

Läs mer

Petra Lundberg Bouquelon: Matematik i skolan – andra vändan

tisdag, april 26, 2011

I en första artikel avslutade jag med att ställa två frågor: Är det möjligt för en lärare i grundskolan att bedriva en undervisning som utvecklar elevernas intresse för…

Läs mer

Per-Acke Orstadius: Matematiken – språngbräda och stupstock

tisdag, april 26, 2011

  Behöver alla elever kunna all den matematik som sägs ingå i skolans mål? Har de verkligen användning för dessa kunskaper senare i livet? Per-Acke Orstadius lyfter frågor…

Läs mer

Petra Lundberg Bouquelon: Matematik i skolan – auktoritär monolog eller lärande möte?

tisdag, april 19, 2011

Vi är 24 personer som befinner oss i rummet. Alla utom jag, som är workshopledaren, går sista året på lärarutbildningen med inriktning mot tidigare åldrar, det vill säga…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS