måndag, december 14, 2020
Trots Matematiklyftet visar TIMSS2019 att de svenska matematikresultaten inte lyfter. I nästa läroplansreform måste skolmyndigheterna få ordning på kursplanen i matematik, med tydligare direktiv om vad lärare ska…
Läs mer
torsdag, juni 4, 2020
Skolavslutningen närmar sig och med den starten för lovskola för många elever. Arne Engström frågar sig varför vi infört den typen av storslagna men tomma potemkinkulisser, istället för…
Läs mer
torsdag, december 13, 2018
Arne Engström ger en motreplik till Andreas Ryve med flera angående effekten av storskaliga matematiksatsningar. Effekterna är svåra att påvisa och matematikutvecklingsresurser ska därför inte slösas bort på…
Läs mer
måndag, december 10, 2018
Snedfördelning av resurser, betyg med negativa följder för elever och kunskapsurholkande målstyrning. Per-Acke Orstadius reflekterar över de följder han ser av svartmålningen av skolan, i kunskapsrörelsens kölvatten (red.)
Läs mer
onsdag, november 28, 2018
Arne Engström för en vilt svingande, men illa underbyggd argumentation om effekten av storskaliga satsningar på matematikutveckling i skolan, menar författarna i en replik till inlägget Lågpresterande elever…
Läs mer
måndag, november 26, 2018
Skolmatematiken är ett skolämne som har fått såväl hög status som uppmärksamhet och utvecklingsmedel i form av exempelvis Matematiklyftet. Samtidigt finns det brist på kunskap om varför de…
Läs mer
onsdag, mars 26, 2014
För några år sedan undervisade jag biologistudenter som normalt inte är kända för sin matematikentusiasm. Examinationen var att modellera ett biologiskt fenomen med hjälp av en mjukvara vi…
Läs mer
torsdag, september 13, 2012
Genom ett avhandlingsprojekt och senare forskning har jag fått möjlighet att se mer av skolmatematiken än de flesta andra. Jag har följt läroböckernas utveckling från 1700-talet och framåt….
Läs mer
torsdag, september 13, 2012
Mängder av grundskoleelever får inte gå något gymnasieprogram för att de inte klarar kraven för godkänt betyg i matematik. Många gymnasieelever får inte heller någon gymnasieexamen för att…
Läs mer
tisdag, april 26, 2011
I en första artikel avslutade jag med att ställa två frågor: Är det möjligt för en lärare i grundskolan att bedriva en undervisning som utvecklar elevernas intresse för…
Läs mer