Bendegard & Palmér: Bedömning av nationella prov kräver självständiga och omdömesgilla lärare

måndag, december 2, 2019

Bedömningen av de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk har kritiserats för att beröva lärarna möjligheten att använda sitt professionella omdöme. Saga Bendegard och Anne Palmér…

Läs mer

Filippa Mannerheim: De nationella proven gör svensklärare till lydiga nickedockor

måndag, oktober 7, 2019

De nationella provens bedömningsanvisningar har försatt svensklärare i ett tillstånd av bedömningsvånda och förnedrande osäkerhet kring den egna bedömarkompetensen. Filippa Mannerheim pekar på tre stora problem med bedömning…

Läs mer

Håkan Löfgren och Anders Jönsson: Fler nationella prov löser inte bristande likvärdighet i skolan

tisdag, november 27, 2018

Fler nationella prov löser inte likvärdighetsproblem i skolan, även om det är en ofta uttalad önskan i debatten inte minst från politiskt håll. Risken finns att såväl professionen…

Läs mer

Nicklas Mörk: Värdeorden i kunskapskraven – upplösningen, del 1

torsdag, maj 3, 2018

Äntligen har betygskriteriernas formuleringar kommit upp på dagordningen, konstaterar Nicklas Mörk, som nu manar till handling. Detta är första deltexten av två som problematiserar, analyserar och också bjuder…

Läs mer

Michael Tengberg: Replik – Läsprovsansvariga dåliga på att läsa innantill

måndag, oktober 30, 2017

Michael Tengberg ger här sitt svar på en replik från Enheten Nationella prov i svenska och svenska som andraspråk. I provenhetens replik bemöttes en av Tengberg tidigare framförd…

Läs mer

Lovisa Gardell m.fl: Replik – Vetenskapligt tveksamma delar i Tengbergs argumentation

torsdag, oktober 19, 2017

Lovisa Gardell, Anne Palmér och Maria Westman vid enheten Nationella prov i svenska och svenska som andraspråk (Uppsala universitet) går i svaromål, efter Michael Tengbergs kritik av de…

Läs mer

Gösta Karlsson: Betygsdiskussioner som hederliga avtal

torsdag, oktober 12, 2017

I avsaknad av den ouppnåeliga absoluta rättvisan och slutgiltiga sanningen, måste vi i prov- och bedömningsdiskussioner värdesätta demokratisk dialog, hederlighet och förtroende, inte sträva mot en absurt totalrationalistisk…

Läs mer

Prov sätts på prov

torsdag, oktober 12, 2017

Anders Jönssons inlägg, som problematiserar den riktning mot betygsstyrning som nationella proven nu tagit, har snabbt blivit ett av de mest lästa på S.O.S. Fenomenet nationella prov, som…

Läs mer

Michael Tengberg: Den bristande kvaliteten i de nationella läsproven

måndag, oktober 9, 2017

De nationella provens resultat har långtgående konsekvenser för alla inblandade, inte minst eleverna. Trots det finns allvarliga brister ett tungt vägande delprov, läsning i ämnet svenska, bland annat…

Läs mer

Anders Jönsson: Skolans märkliga mätpolitik

måndag, oktober 2, 2017

Regeringen går i och med förslaget om betygsstyrande nationella provresultat mot forskning om betygssättning och riskerar samtidigt att underminera lärarkårens legitimitet. Varifrån kommer den överdrivna tilltron, både hos…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS