torsdag, mars 21, 2019
För att skolan ska stå emot den tendens till förpappring och de krav på fullständig mätbarhet som utgår från NPM- och evidensparadigmen krävs tilltro till lärarkårens beprövade erfarenhet,…
Read More
torsdag, september 21, 2017
Vad händer när betygskraven krockar med lärarens uppfattning om hur undervisning bör bedrivas? Lärare bör ges ökade möjligheter till professionellt grundade bedömningar, det gäller i synnerhet i arbetet med elever långt…
Read More
måndag, februari 6, 2017
New Public Management blev lösningen på en välfärdspolitik som hade gått i baklås. Den var ett misstag, skriver Leif Lewin och pekar på behovet av en ny förvaltningspolitik på skolans område:…
Read More
måndag, december 5, 2016
Trettio år med New Public Management i Uppsala kommun har skapat en instabil kommun, svår att planera och nästan omöjlig att överblicka och förstå, skriver Lars Nelander. (red)
Read More
torsdag, juni 12, 2014
En del av dagens nyliberala skolpolitik är mål- och resultatstyrningen. Den förvandlar elevernas lärande till att bli en fråga om att uppfylla betygens kravnivåer och den leder till…
Read More
onsdag, januari 22, 2014
Göran Brulin och Lennart Svensson skriver i artikeln “På väg utför med mätbara resultat” (SvD 20 jan) om hur inriktningen på dokumentation, utvärderingar och mätbara resultat är en…
Read More
måndag, september 30, 2013
Aningslösa politiker, fackföreningsfolk och skolbyråkrater har blivit grundlurade av Teach for Sweden, menar Lars Dahlström. Denna globala reformrörelse framställer sig som en humanistisk kraft i kampen för en…
Read More
torsdag, februari 7, 2013
Förutom jobben tycks skolan bli det viktigaste politikområdet inför valet 2014. Alla tycks ense om att skolan har problem med ökande segregering, fortsatt sjunkande kunskapsresultat, vinst-uttagen i skolan,…
Read More