Joakim Landahl: Elevråden och de internationella kunskapsmätningarna

onsdag, maj 5, 2021

I de senaste dagarnas turbulens kring hur de senaste svenska PISA-resultaten egentligen kom till har det bland annat uppmärksammats olika sätt att motivera eleverna att göra sitt bästa…

Read More

Christian Lundahl och Margareta Serder: Riksrevisionen och PISAs validitet

söndag, maj 2, 2021

I förra veckan kom Riksrevisionens utredning om att de svenska PISA-resultaten från 2018 hade förskönats med hjälp av att exkludera vissa elevgrupper från provet. Rapporten har debatterats högljutt…

Read More

Johan Ernestam: Om den svåra konsten att förstå vad där står!

torsdag, december 19, 2019

Läsförståelse handlar inte enbart om att läsa vad där står, utan också om att förstå vad där står. Detta kan vara nog så svårt i förhållande till statistik…

Read More

Mattias Björklund & Martin Nyman: Skola handlar inte enbart om mätbara kunskaper

måndag, december 16, 2019

Risken med att enögt vägledas av kunskapsmätningar, är att vi monterar ner det som svensk skola står för – en bildning som främjar både individens frihet och ett…

Read More

Erik Cardelús: Smolket i PISA-bägaren

måndag, december 9, 2019

PISA-resultaten ger skäl till jubel, men det finns även en del smolk i glädjebägaren. Inte minst är de ökande klyftorna mellan elever och skolor starkt oroande, skriver Erik…

Read More

Eva-Lotta Hultén: Pisa – ett test av skolans mjuka värden

lördag, september 21, 2019

Senare i höst presenteras de senaste Pisa-resultaten och det kan då bli värt att påminna sig om vad Andreas Schleicher, högste ansvarig för testerna, ser som en framgångsrik…

Read More

Anna Jobér: Skolan och dess olika brukarperspektiv

torsdag, mars 9, 2017

I den allmänna debatten förs nu en diskussion om vad det är för bild av Sverige som berättas och hur den används i den politiska argumentationen. Men vad är…

Read More

Gunnar Cardell: Lärare som undervisningskonstnärer

måndag, mars 6, 2017

Evidensbaserad undervisning har blivit ett buzzword i dagens skoldebatt. Det finns en stark tro på att kunna belägga hur undervisning och lärande ska gå till. Men går det…

Read More

Daniel Pettersson: Varför tror vi på PISA?

måndag, februari 27, 2017

Tilltron till PISA-undersökningen är stor. Samtidigt minskar tilliten till att lärare kan bedöma elevers kunskaper på ett likvärdigt sätt. Titt som tätt hörs krav på nationella bedömningar och…

Read More

Mats Björnsson: Att lära av andra

måndag, februari 13, 2017

Den brittiska läraren Lucy Crehan ville komma bakom rankinglistorna och beslöt sig för att åka runt till några av de länder som ligger högst i PISA. Resultatet blev boken Cleverlands….

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Hanna Sjögren
Malin Tväråna

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »