torsdag, februari 9, 2017
Möbelsnickarens resultat – stolen, bordet – är konkret, lärarens – elevens bildning – svårare att synliggöra. För att komplettera och utmana den bild storskaliga test som PISA ger…
Read More
måndag, februari 6, 2017
Förväntningarna – på katastrof eller succé – dallrade i luften. Skolverkets direktsända presskonferens kring resultaten för PISA 2015 skulle börja. Spänningen hade byggts upp under veckorna innan, bland…
Read More
torsdag, februari 2, 2017
OECD har genom PISA lyckats skapa en skolpolitisk reformrörelse utan motstycke. Här ger Svein Sjøberg en beskrivning av hur politiker i Norge skapat en berättelse om de egna…
Read More
måndag, januari 30, 2017
PISA-epidemin sprider sig. Dess påverkans syns allt tydligare i skolsystem runt om i världen. Malin Ideland beskriver vad som händer när vi börjar se skolan som PISA, och spår att…
Read More
måndag, april 13, 2015
Humaniora och samhällsvetenskap riskerar att bli lätta byten då de ställs mot Pisa-mätningarnas skenbart tydliga resultat i form av siffror, skriver Sten Widmalm och Sverker Gustavsson. (red)
Read More
onsdag, september 17, 2014
I den upphetsade skoldebatten i anslutning till PISA duggade förslagen tätt om vad som borde förändras för att avhjälpa “skolans kris”. Samtidigt försökte några debattörer att bagatellisera PISA-resultaten….
Read More
söndag, mars 16, 2014
De tidigare artiklarna om PISA följs nu upp med en granskning av vad PISA:s statistik kan användas till och vad den inte kan användas till. Jan Thavenius hävdar…
Read More
torsdag, mars 13, 2014
I sin förra artikel diskuterade Svein Sjøberg vad PISA gör för sorts mätningar. Den följs nu av en artikel där han tar upp frågan om att OECD använder…
Read More
måndag, mars 10, 2014
Alla talar om PISA men vet alla vad de talar om? I några artiklar ska SOS försöka reda ut vad PISA är och inte är. Först ut är…
Read More
torsdag, mars 6, 2014
Alltsedan PISA-rapporten i december 2013 så har analyserna av varför den svenska skolan krisar avlöst varandra. Låt oss först konstatera att det huvudsakligen är de lågpresterande i skolan…
Read More