Svein Sjøberg: PISA och tilltron till skolreformer

torsdag, februari 2, 2017

OECD har genom PISA lyckats skapa en skolpolitisk reformrörelse utan motstycke. Här ger Svein Sjøberg en beskrivning av hur politiker i Norge skapat en berättelse om de egna…

Läs mer

Malin Ideland: PISA som tunnelseende

måndag, januari 30, 2017

PISA-epidemin sprider sig. Dess påverkans syns allt tydligare i skolsystem runt om i världen. Malin Ideland beskriver vad som händer när vi börjar se skolan som PISA, och spår att…

Läs mer

Sverker Gustavsson och Sten Widmalm: Pisa tränger undan humaniora och samhällsvetenskap

måndag, april 13, 2015

Humaniora och samhällsvetenskap riskerar att bli lätta byten då de ställs mot Pisa-mätningarnas skenbart tydliga resultat i form av siffror, skriver Sten Widmalm och Sverker Gustavsson. (red)

Läs mer

Mats Björnsson: Politik, ILSA och skolans relevans och mening

onsdag, september 17, 2014

I den upphetsade skoldebatten i anslutning till PISA duggade förslagen tätt om vad som borde förändras för att avhjälpa “skolans kris”. Samtidigt försökte några debattörer att bagatellisera PISA-resultaten….

Läs mer

Jan Thavenius: PISA och vetenskapen

söndag, mars 16, 2014

De tidigare artiklarna om PISA följs nu upp med en granskning av vad PISA:s statistik kan användas till och vad den inte kan användas till. Jan Thavenius hävdar…

Läs mer

Svein Sjøberg: OECD/PISA – ”governing by numbers”

torsdag, mars 13, 2014

I sin förra artikel diskuterade Svein Sjøberg vad PISA gör för sorts mätningar. Den följs nu av en artikel där han tar upp frågan om att OECD använder…

Läs mer

Svein Sjøberg: Hva PISA måler – og ikke måler

måndag, mars 10, 2014

Alla talar om PISA men vet alla vad de talar om? I några artiklar ska SOS försöka reda ut vad PISA är och inte är. Först ut är…

Läs mer

Tomas Englund: Det fria skolvalet är den främsta orsaken till skolans kris

torsdag, mars 6, 2014

Alltsedan PISA-rapporten i december 2013 så har analyserna av varför den svenska skolan krisar avlöst varandra. Låt oss först konstatera att det huvudsakligen är de lågpresterande i skolan…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS