Gunnar Cardell: Trenätsteorin som yrkesspråklig grund

torsdag, maj 18, 2017

Gunnar Cardell resonerar i en fortsättning på en tidigare artikel kring frågorna ”Varför har lärarkåren behov av ett vetenskapligt grundat yrkesspråk?” och ”Hur kan trenätsteorin kan tillgodose detta…

Read More

Lars-Åke Dahlqvist: Garanterat flumfri kunskapsvätska

söndag, maj 1, 2016

Textförflyttning eller exkursioner ute i naturen. Lars-Åke Dahlqvist reflekterar över dagens skolverklighet och funderar på hur det skulle kunna vara. (red)

Read More

Jan Thavenius: Obligatorisk gymnasieskola?

torsdag, oktober 16, 2014

I den nya regeringens skolpolitik finns förslaget att gymnasieskolan ska bli obligatorisk. Frågan är om det är ett så klokt förslag. Min tveksamhet handlar inte främst om att…

Read More

Majken Humle: Och aldrig mötas de två? – teori och praktik i lärarutbildningen

tisdag, november 9, 2010

Lärarutbildningen är en akademisk yrkesutbildning som ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Hur förenas dessa två i den svenska lärarutbildningen? I några artiklar ska Majken Humle…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »