Inger Eriksson: Forskning i samverkan med lärare – ett gemensamt arbete

måndag, juni 1, 2020

Att forskning utvecklas i samverkan med lärare är en lovvärd ambition, men relationen mellan lärare och forskare, liksom innebörden av ordet samverkan, behöver diskuteras om vi vill undvika…

Read More

Katarina Elmberg Jonsson och Emma Håkansson: ABC-klubben – en klubb för alla?

torsdag, oktober 31, 2019

Lyckas verkligen det populära läromedlet ABC-klubben med att göra alla elever till läsande och skrivande individer? Eller har det mer blivit en klubb för okritiska lärare? Om man…

Read More

Maria Rydell: Kan språkinlärning vara en plikt?

måndag, maj 7, 2018

Politiska krav på att invandrare ska lära sig svenska bättre och snabbare dyker upp i debatten med jämna mellanrum. För ett par veckor sedan lanserade Socialdemokraterna ”språkplikt”. Maria…

Read More

Johan Strandqvist: Det handlar både om strukturerna och om lärarna

måndag, januari 26, 2015

”Nu har forskningen kommit fram till vad som är den viktigaste orsaken till att resultaten i skolan sjunker. Det är lärarna som är orsaken.” Detta mötte en rektor…

Read More

Johan Öhman: Inrätta doktorandtjänster för lärare på skolorna

torsdag, oktober 30, 2014

Inrätta särskilda tjänster som doktorander på skolorna. Kombinationen av forskarstudier och lärartjänst ger stora fördelar för både doktorander och skolor, skriver Johan Öhman. (red)

Read More

Ingrid Carlgren: Skolforskningsinstitutet och lärarprofessionens kunskapsbas

måndag, juni 2, 2014

Det kommande skolforskningsinstitutet bör även ha som uppgift att främja och sammanställa det forsknings- och utvecklingsarbete som pågår i skolorna, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Read More

Avsätt resurser åt lärardriven skolforskning!

onsdag, januari 29, 2014

Ett skolforskningsinstitut är inrättat. Direktiv till en utredare är skrivna. Det ska vara klart till den 1 januari 2015. Frågan är om detta institut kommer att kunna bidra…

Read More

Ingrid Carlgren: Lärardriven forskning i motvind

måndag, november 25, 2013

Inom skolforskningen är det jämförelsevis små resurser som går till lärardriven forskning. Staten satsar istället på fortbildning av lärare där resultat från den universitetsbaserade forskningen sammanställs och sprids…

Read More

Ingrid Carlgren: Hur lärare ska få kunskap bestäms uppifrån

måndag, september 16, 2013

På onsdag kommer budgetpropositionen. För skolans del väntar bl.a. förslag om ett skolforskningsinstitut. Frågan är då vad för slags syn på skolforskning som kommer att prioriteras i samband…

Read More

Ingrid Carlgren: Varför tar inte skoldebatten fart?

måndag, april 23, 2012

Läraryrkets status, undervisningens kvalitet, de sjunkande kunskapsresultaten, de ökande klyftorna och den minskande likvärdigheten är exempel på frågor som av många uppfattas som stora problem i skolan idag…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »